ΑρχικήΜε Άποψη10+1 βασικά σημεία για ένα καλύτερο μέλλον

10+1 βασικά σημεία για ένα καλύτερο μέλλον

Στο άκουσμα της διαμαρτυρίας μαθητών έξω από τη Βουλή, την προηγούμενη εβδομάδα, ξαφνιάστηκα γιατί θεωρώ ότι είναι επικίνδυνη οποιαδήποτε πορεία εν μέσω της πανδημίας.

Παράλληλα, κατά της διάρκεια της καμπάνιας μας «Το Σχολείο που Θες» είχα την τιμή να συνομιλήσω με παιδιά από όλη την Ελλάδα , με διαφορετικό ιδεολογικό προσανατολισμό έχοντας καταλήξει στις βασικές αρχές που πρέπει να έχει το σχολείο του αύριο.

Πολλές από τις αυτές τις αρχές συμπεριλαμβάνονται στο νέο Νομοσχέδιο της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, η οποία δείχνει να ακούει τη νέα γενιά και να αφουγκράζεται τις προτάσεις που έχει η τελευταία για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Παρατηρώντας την πορεία, αντιλήφθηκα ότι επρόκειτο για τους γνωστούς συνδικαλιστές εργατοπατέρες που αποστρέφονται, τις περισσότερες φορές, κάθε τι το καινοτόμο, πρωτοποριακό και αξιοκρατικό.

Οι ίδιοι ζητούσαν να μην αλλάξει τίποτα από την υπάρχουσα κατάσταση, αγνοώντας ότι τα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών είναι τα ίδια εδώ και 17 χρόνια στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια ενώ το υφιστάμενο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου έχει δημιουργηθεί το 1999!

Το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία είναι πρωτοποριακό και νιώθω ιδιαίτερα χαρούμενος που πολλές προτάσεις, οι οποίες είχαν παρουσιαστεί το 2016 από τη ΜΑΚΙ θα λάβουν, επιτέλους, χώρα. Οι αλλαγές για τα σχολεία δίνουν ένα νέο τόνο αισιοδοξίας που θα μπορεί να εμπνέει τις νέες γενιές , δίνοντας τροφή για κριτική σκέψη και αφήνοντας πίσω το μαθητή που ήταν πρώτα από όλα καλός «παπαγάλος».

Στις νέες προτάσεις του νομοσχεδίου, 10+1 σημεία είναι αυτά που φέρνουν πρωτοποριακές ιδέες για το σχολείο του αύριο:

1. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και η οδική ασφάλεια θα διδάσκονται, πλέον, στα σχολεία.

2. Η επένδυση στη Μεσογειακή διατροφή θα δώσει μία νέα πνοή για το πως σιτίζονται οι Έλληνες μαθητές.

3. Η θεματική ενότητα “Δημιουργώ και Καινοτομώ”, που αποβλέπει στην δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία των μαθητών.

4. Η νεανική επιχειρηματικότητα, οι νέες τεχνολογίες και η ρομποτική αποτελούν καινοτόμες κατευθύνσεις για το μέλλον των μαθητών, δίνοντας τους τη δυνατότητα να πρωτοστατήσουν στις αλλαγές του μέλλοντος.

5. Δίνεται μεγάλη έμφαση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών από μικρή ηλικία, με την προοπτική οι μαθητές να μπορούν να γίνουν «πολίτες του κόσμου» και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις μιας παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.

6. Η εισαγωγή της Ερευνητικής Εργασίας στα μαθήματα, αρχικά, της Πολιτικής Παιδείας και της Πληροφορικής, που προικίζει τους μαθητές και αυριανούς φοιτητές με εφόδια ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε μια μελλοντική ακαδημαϊκή εργασία αλλά, παράλληλα, τους εξοικειώνει με τις νέες μεθόδους έρευνας.

7. Η αντικατάσταση του πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος της Κοινωνιολογίας, από τα Λατινικά, επαναφέρει την ισορροπία στη θεωρητική κατεύθυνση.

8. Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θέτει μία νέα κουλτούρα συνέπειας στο προσωπικό των σχολείων μας.

9. Η νέα «βάση μετεγγραφής», δηλαδή βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια, συμβάλλει καθοριστικά ώστε να εκλείψουν αδικίες του παρελθόντος.

10. Οι αλλαγές στη διοίκηση των ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για περισσότερη διαφάνεια και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας.

11. Η ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων αυτόνομα από το κάθε ΑΕΙ, η θεσμοθέτηση θερινών προγραμμάτων και οι διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα μας, ενδυναμώνουν τον ρόλο μας στην ευρωπαϊκή σκακιέρα.

Στη νέα εποχή που ανοίγεται το νέο νομοσχέδιο υπόσχεται ένα νέο μείγμα κουλτούρας για τα σχολεία μας, μία νέα νοοτροπία που θα αλλάξει εντελώς το ρου της ιστορίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.