ΑρχικήΚόσμοςΓιατί κλείνει εργοστάσια η VW για πρώτη φορά στην ιστορία της- Ο...

Γιατί κλείνει εργοστάσια η VW για πρώτη φορά στην ιστορία της- Ο ρόλος της Κίνας, των συνδικάτων και του Έλον Μασκ

Η Volkswagen επιβεβαίωσε ότι εξετάζει σοβαρά την, άνευ προηγουμένου κίνηση να κλείσει έως και τρία από τα γερμανικά εργοστάσιά της, γεγονός που μπορεί να κοστίσει περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας.

Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι θα μπορούσε επίσης να μειώσει το μέγεθος των εναπομεινάντων γερμανικών εργοστασίων της –με ορισμένους ρόλους να ανατεθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες– και να μειώσει τους μισθούς του προσωπικού κατά 10% πριν από το γενικό πάγωμα των μισθών μέχρι το 2027.

Η κίνηση ώθησε τους 300.000 εργαζόμενους στα 10 εργοστάσια της Volkswagen σε όλη τη χώρα να σταματήσουν την εργασία τους για μια ώρα σε ένδειξη διαμαρτυρίας, καθώς τα συνδικάτα οργανώνονται για να αντιταχθούν στην απόφαση.

Στα 87 χρόνια ιστορίας της, η Volkswagen δεν έκλεισε ποτέ εργοστάσιο στη Γερμανία. Ενώ η εταιρεία δεν έχει κάνει επίσημα δηλώσεις σχετικά με τις εξελίξεις, ο επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας επιβεβαίωσε τα σχέδια για κλείσιμο τριών γερμανικών εργοστασίων, όπως αναφέρει το Reuters.

Με αυτή την κίνηση, η VW επιδιώκει να μειώσει το κόστος που αντιστοιχεί σε 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Τα συνδικάτα

Τα ισχυρά συνδικάτα της VW τάχθηκαν κατά των μέτρων, υποδηλώνοντας ότι δεν υπήρχε ξεκάθαρο σχέδιο για τη μελλοντική κερδοφορία.

Η κατασκευή αυτοκινήτων στη Γερμανία είναι ακριβή: ο μέσος μισθός ενός υπαλλήλου της VW στο Βόλφσμπουργκ ισοδυναμεί με 80.000 $, σε σύγκριση με έναν μέσο όρο 20.000 $ στο εργοστάσιο της VW στην Πουέμπλα του Μεξικού. Προφανώς, το κόστος ζωής σε αυτές τις δύο χώρες είναι ένας καθοριστικός παράγοντας.

Το σωματείο εργαζομένων της Volkswagen θεωρείται από τα πιο ισχυρά και ήδη υπαινίσσεται σκληρή απεργιακή δράση για την αντιμετώπιση των σχεδιαζόμενων περικοπών. Η VW απασχολεί περίπου 680.000 ανθρώπους παγκοσμίως, με το ένα έκτο αυτών να ζουν και να εργάζονται στη Γερμανία.

Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων αναμένεται να ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο. Εν τω μεταξύ, η Volkswagen έχει ήδη περικόψει τις προοπτικές της για το 2024 και σχεδιάζει να δημοσιεύσει σύντομα τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, τα οποία αναμένεται να παρουσιάσουν μια ζοφερή εικόνα.

O ρόλος της Κίνας και των ηλεκτρικών οχημάτων

Τον Σεπτέμβριο του 2024, οι αναφορές έδειξαν ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει ανασυνταχθεί άμεσα, λόγω της μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τον οικονομικό προϊστάμενο της Volkswagen, Arno Antlitz, να αναφέρει ότι η ευρωπαϊκή αγορά έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 500.000 αυτοκίνητα μετά τον COVID.

Τον Αύγουστο του 2024, σύμφωνα με το drive.com, η αυτοκινητοβιομηχανία καθυστέρησε το έργο της επόμενης γενιάς ηλεκτρικών οχημάτων – με την κωδική ονομασία «Trinity» – μέχρι το 2032, αποφασίζοντας να ακολουθήσει τη φθηνότερη λύση των συμβατικών αυτοκινήτων για τα επόμενα μοντέλα της Volkswagen.

Επιβεβαίωσε επίσης ότι θα συνεχίσει να παράγει το Volkswagen Golf της τρέχουσας γενιάς με βενζινοκινητήρες μέχρι το 2035 – όταν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση – παράλληλα με ένα νέο Golf με ηλεκτρική μπαταρία που αναμένεται το 2029.

Η απειλή των ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής ήταν επίσης ένας παράγοντας, καθώς η ΕΕ ψήφισε την επιβολή δασμών έως και 45% στα κινεζικά οχήματα από τις 31 Οκτωβρίου 2024.

Στην Αυστραλία, το Volkswagen ID.4 – το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία που θα διατεθεί εκεί – θα κυκλοφορήσει στις τοπικές εκθέσεις στις αρχές Δεκεμβρίου 2024 ως αντίπαλος του Tesla Model Y του Έλον Μασκ.

Το ID Buzz – μια σύγχρονη ηλεκτρική εκδοχή του κλασικού Kombi – πρόκειται επίσης να φτάσει στην Αυστραλία τον ίδιο μήνα.

Ποια εργοστάσια κινδυνεύουν να κλείσουν

Η Volkswagen δήλωσε στις αρχές Σεπτεμβρίου ότι σχεδιάζει να τερματίσει το πρόγραμμα ασφάλειας της εργασίας – το οποίο ισχύει από το 1994 και αποτρέπει τις περικοπές θέσεων εργασίας έως το 2029 – καθώς αντιμετωπίζει πίεση από τους ανταγωνιστές της ασιατικής αγοράς.

Το πιο ισχυρό συνδικάτο της Γερμανίας IG Metall είχε προηγουμένως εντοπίσει τα ακόλουθα γερμανικά εργοστάσια όπου- πιθανώς- η Volkswagen θα τερματίζει το πρόγραμμα ασφάλειας στην εργασία.

Όλα βρίσκονται στο βορειοδυτικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, εκτός από το εργοστάσιο του Κάσελ που βρίσκεται στην Έσση, στην κεντρική Γερμανία, και τη Δρέσδη στο ανατολικό γερμανικό κρατίδιο της Σαξονίας.

Μπράουνσβαϊγκ

Το παλαιότερο εργοστάσιο της Volkswagen απασχολεί περίπου 7.400 εργαζόμενους, σε μια πόλη περίπου 250.000 κατοίκων. Παράγει εξαρτήματα όπως εμπρός και πίσω άξονες, συστήματα διεύθυνσης, μπαταρίες καθώς και μηχανήματα, εξοπλισμό, εργαλεία και καλούπια. Κατασκευάζει επίσης μπαταρίες για τα νέα αρθρωτά οχήματα MEB ηλεκτρικής κίνησης της Volkswagen από το 2019.

Έμντεν

Ιδρύθηκε το 1964 και εκμεταλλεύτηκε τη στρατηγική του θέση κοντά στο λιμάνι. Το εργοστάσιο που αρχικά εξειδικεύτηκε στην παραγωγή του VW Beetle, τώρα κατασκευάζει μοντέλα όπως το VW Passat και το VW electric ID.4.

Περισσότεροι από 8.000 εργαζόμενοι εργάζονται στο εργοστάσιο, το οποίο παράγει περίπου 180.000 οχήματα ετησίως. Η πόλη του Έμντεν έχει πληθυσμό περίπου 50.000 κατοίκους.

Ανόβερο

Το εργοστάσιο απασχολεί περίπου 14.000 άτομα στην Κάτω Σαξονία, μια περιοχή 8 εκατομμυρίων κατοίκων, ενώ είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Volkswagen.

Εκεί ξεκίνησε η παραγωγή του VW ‘Bulli’ το 1956 και τώρα παράγει την έκτη γενιά T-Series του camper van, που περιλαμβάνει βαν και μίνι βαν, καθώς και το pickup Amarok.

Εκτός από οχήματα, κατασκευάζει και εξαρτήματα όπως κυλινδροκεφαλές και πολλαπλές εισαγωγής.

Κάσσελ

Μέρος του ομίλου Volkswagen από το 1958, το εργοστάσιο του Κάσσελ είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο εξαρτημάτων της VW παγκοσμίως και παράγει περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια μηχανικά και αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων ετησίως.

Το εργοστάσιο είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη βόρεια Έσση, απασχολώντας περίπου 16.500 άτομα. Ο συνολικός πληθυσμός του Κάσελ είναι περίπου 200.000.

Τα εξαρτήματα που παράγονται εκεί χρησιμοποιούνται στη βασική μάρκα VW, καθώς και σε εμπορικά οχήματα της Volkswagen όπως τα: SEAT, Audi, Škoda, Porsche και Lamborghini.

Σαλτσγκίτερ

Το εργοστάσιο στο Σαλτσγκίτερ, το οποίο άνοιξε το 1970 για την παραγωγή του μοντέλου K70 της VW, απασχολούσε περίπου 7.500 εργάτες μέχρι το 2023, σε μια πόλη 100.000 κατοίκων.

Τώρα κατασκευάζει παραλλαγές κινητήρων καθώς και εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα και η Volkswagen ανακοίνωσε επένδυση 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,21 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2021 για να μετατρέψει το κύριο εργοστάσιο κινητήρων στο κύριο εργοστάσιο κυψελών μπαταρίας για τον όμιλο.

Βόλφσμπουργκ

Το τεράστιο εργοστάσιο στο Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας βρίσκεται στο επίκεντρο της παραγωγής του ομίλου και είναι η έδρα της Volkswagen.

Η VW λέει ότι το εργοστάσιο, το οποίο καλύπτει έκταση περίπου ίση με 910 γήπεδα ποδοσφαίρου, απασχολεί περίπου 70.000 άτομα.

Ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1938, λίγο μετά την ίδρυση της εταιρείας υπό τον έλεγχο των Ναζί. Παρήγαγε σχεδόν μισό εκατομμύριο οχήματα το 2023, συμπεριλαμβανομένου του VW Golf.

Δρέσδη

Το εργοστάσιο της Volkswagen που άνοιξε το 2001 στη Δρέσδη της Σαξονίας, απασχολούσε, έως τον Δεκέμβριο του 2023, 340 άτομα, συμπεριλαμβανομένων ασκουμένων και ατόμων σε προγράμματα σπουδών.

Έχοντας κατασκευάσει οχήματα όπως το sedan Phaeton και το Bentley Flying Spur, στράφηκε στα ηλεκτρικά οχήματα το 2017, ξεκινώντας από το e-Golf και τώρα κατασκευάζει το μοντέλο ID.3.

Όσναμπρουκ

Το 2009, η Volkswagen ανέλαβε το πρώην εργοστάσιο της Karmann, το οποίο τώρα παράγει οχήματα και μέρη αμαξώματος για τις μάρκες VW, Skoda, Porsche και Bentley. Αυτός ο ιστότοπος ειδικεύεται στην παραγωγή μικρών σειρών, όπως κάμπριο και roadster.

Οι Porsche Cayman, Porsche Boxster και T-Roc Cabriolet κατασκευάζονται στο Osnabruck, μια πόλη με περίπου 160.000 κατοίκους. Οι 2.300 εργαζόμενοι του εργοστασίου εργάζονται σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του αυτοκινήτου, από την τεχνική ανάπτυξη έως την κατασκευή εργαλείων και εργοστασίων έως την παραγωγή οχημάτων.

Ωστόσο, η Porsche ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή της επόμενης γενιάς των μοντέλων Cayman και Boxster στο εργοστάσιό της στη Στουτγάρδη-Zuffenhausen και η Volkswagen θα σταματήσει την παραγωγή του T-Roc Cabriolet τον επόμενο χρόνο, δημιουργώντας ένα πιθανό ζήτημα παραγωγής για το Osnabrueck.

 

Με πληροφορίες από

investing.com,

caranddriver.com,

drive.com