ΑρχικήΕπικαιρότηταEllinika Hoaxes- Τέμπη: Τεχνικός σύμβουλος παρουσίασε παραποιημένα καρέ του βίντεο ως πραγματικά

Ellinika Hoaxes- Τέμπη: Τεχνικός σύμβουλος παρουσίασε παραποιημένα καρέ του βίντεο ως πραγματικά

Στις 2 Δεκεμβρίου 2025, ο τεχνικός σύμβουλος στην υπόθεση των Τεμπών, Χρήστος Ροδόπουλος, παρουσιάζοντας τη δουλειά του ως «καθαρισμό» του βίντεο από την κάμερα 3 της σήραγγας Πλαταμώνα, σύμφωνα με τα Ellinika Hoaxes, δημοσιοποίησε μια σειρά από καρέ ως δήθεν τεκμήρια ότι το συγκεκριμένο υλικό δεν προέρχεται από το δυστύχημα αλλά είναι σκηνοθετημένο.

Ωστόσο, από τον έλεγχο του υλικού που έκαναν τα Ellinika Hoaxes προκύπτει ότι τα καρέ αυτά δεν αποτελούν απλή βελτίωση / αποθορυβοποίηση της εικόνας, αλλά έχουν υποστεί πολλαπλές παρεμβάσεις επεξεργασίας, σε βαθμό που αλλοιώνεται ουσιωδώς η αρχική εικόνα. Κατά συνέπεια, δεν αποτυπώνουν πιστά την πραγματικότητα και η χρήση τους ως «αποδείξεων» οδηγεί σε παραπλανητικά συμπεράσματα για την αυθεντικότητα του βίντεο.

Όπως αναφέρουν σε σχετικό άρθρο τα Ellinika Hoaxes:

Στο επίκεντρο των αναρτήσεων του κ. Ροδόπουλου βρίσκεται το βίντεο της Κάμερας 3 από τη Σήραγγα του Πλαταμώνα, το οποίο, σύμφωνα με ανάρτησή του της 1ης Δεκεμβρίου, απεικονίζει ξεκάθαρα μια ολόκληρη νέα αμαξοστοιχία” και όχι την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που ενεπλάκη στο δυστύχημα.

Ο κ. Ροδόπουλος ισχυρίζεται πως για τα τρία βίντεο, τα επονομαζόμενα “βίντεο Καπερνάρου”, διεξάγει έρευνα σε συνεργασία με ένα εγκληματολογικό εργαστήριο της Αγγλίας, το οποίο ωστόσο δεν κατονομάζει. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, χρησιμοποιεί ειδικό λογισμικό το οποίο καθαρίζει τις εικόνες, χωρίς να προσδιορίζει ποιο είναι το λογισμικό αυτό ή από ποιον έχει αναπτυχθεί. Σε ανάρτησή του στις 2 Δεκεμβρίου αναφέρει:

Από την έρευνα που διεξάγεται στα βίντεο με διαπιστευμένο λογισμικό για εγκληματολογικές αναλύσεις και διαπιστευμένο τεχνικό.

Για να καταλάβουν μερικοί πόσο καλά μπορούμε να καθαρίσουμε ένα βίντεο

Ολα αυτά στο παράρτημα με υπογραφή και σφραγίδα απο εργαστηριο στην Αγγλία με την διαπίστευση. Επίσης το συγκεκριμένο λογισμικό και αποτέλεσμα γίνεται αποδεκτό σε πολλά δικαστήρια του κόσμου καθώς και της Ιταλίας.

Τα εξεταζόμενα παραποιημένα καρέ από το βίντεο της Κάμερας 3 παρουσιάζονται από τον κ. Ροδόπουλο ως εικόνες που αποτυπώνουν την αλήθεια ενώ εντάσσονται στο αφήγημα περί σκηνοθεσίας των λεγόμενων “βίντεο Καπερνάρου”. Πρόκειται για τα καρέ στις ακόλουθες αναρτήσεις από τις 2 Δεκεμβρίου εδώεδώεδώ (η τελευταία ανάρτηση διαγράφηκε στη συνέχεια από τον ίδιο τον κ. Ροδόπουλο), εδώ κι εδώ. Όπως θα τεκμηριώσουμε, τα εξεταζόμενα καρέ δεν απηχούν την αλήθεια αλλά παραποίηση αυτής.

1. Οι αλλοιωμένες ημεροχρονολογίες

Σε όλα τα εξεταζόμενα καρέ, που έχουν αναρτηθεί από τον κ. Ροδόπουλο, η εμφανιζόμενη ημεροχρονολογία δεν συμβαδίζει με αυτή στο αυθεντικό βίντεο και έχει ξαναγραφτεί από πάνω. Για παράδειγμα, η σήμανση με το ελληνικό “Τρί” που υπάρχει στα αυθεντικά βίντεο, για τη δήλωση της ημέρας “Τρίτη”, έχει μετατραπεί στο αγγλικό “Tp[ί]”, όπως φαίνεται στην ακόλουθη εικόνα:

Επάνω η ημεροχρονολογία στο αυθεντικό καρέ και κάτω οι αλλοιωμένες ημεροχρονολογίες από καρέ που ανάρτησε ο Χρήστος Ροδόπουλος, Κολάζ: Ellinika Hoaxes (για τη δημιουργία του κολάζ χρησιμοποιήθηκε το Photoshop)

Επιπλέον, η αλληλουχία του ασπρόμαυρου χρωματισμού των παραπάνω ψηφίων δεν αντιστοιχεί στην αυθεντική. Ακόμη, ψηφία έχουν σβηστεί ή είναι κολλημένα μεταξύ τους, ενώ σε δύο περιπτώσεις η 28η Φεβρουαρίου αναγράφεται αντί για “28” ως “48”, όπως φαίνεται στις ακόλουθες αναρτήσεις εδώ και εδώ.

2. Η προσθήκη ανύπαρκτων στοιχείων και η αλλοίωση της πραγματικότητας

Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν μια σειρά από καρέ που έχουν βαθμηδόν υποστεί μέτριες έως πολύ σοβαρές αλλοιώσεις. Το πρώτο καρέ εμφανίζεται σε δύο αναρτήσεις στις 2 Δεκεμβρίου (εδώ και εδώ). Η ημεροχρονολογία του είναι εμφανώς αλλοιωμένη με το “Τρί” να έχει σβηστεί εντελώς και να έχει ξαναγραφτεί από πάνω, ενώ το δεύτερο “2” στο 2023 είναι λευκό, ενώ στο αυθεντικό βίντεο είναι μαύρο (όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα). Εκτός από αυτές τις αλλοιώσεις, στο εν λόγω καρέ έχει προστεθεί πληροφορία που δεν υπάρχει στο αυθεντικό βίντεο: η επιπλέον βλάστηση στο δεξί περιθώριο.

Στο συγκεκριμένο καρέ έχει προστεθεί πληροφορία στην ημεροχρονολογία, Πηγή: Chris Rodopoulos/Facebook

Ανατρέξαμε στο αυθεντικό βίντεο της Κάμερας 3 όπου και διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ακριβές καρέ από τις 23:03:23. Τραβήξαμε φωτογραφία του αυθεντικού καρέ, μέσω του VSPlayer, που είναι το επίσημο λογισμικό ανάγνωσης βίντεο από κάμερες της Hikvision. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήσαμε το Photoshop και τοποθετήσαμε το αυθεντικό καρέ πάνω στο καρέ του κ. Ροδόπουλου για να τα συγκρίνουμε, αυξομειώνοντας τη διαφάνεια (opacity). Οι διαφορές τους αποτυπώνονται στο ακόλουθο χαρακτηριστικό gif:

Οι διαφορές του επεξεργασμένου με το αυθεντικό καρέ, Βίντεο: Ellinika Hoaxes μέσω Photoshop και δημιουργία GIF μέσω Ezgif

  1. Το αυθεντικό καρέ έχει υποστεί περικοπή και έχει αυξηθεί το πλάτος του.
  2. Στο δεξί περιθώριο έχει προστεθεί αυθαίρετα ανύπαρκτη φυλλωσιά που δεν υπάρχει στο αυθεντικό καρέ.

Το χαρακτηριστικό του γεμίσματος του φόντου με υλικό που προϋπάρχει στην εικόνα (εν προκειμένω ο θάμνος) υπάρχει σε όλα τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνων. Παραθέτουμε ένα ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της λειτουργίας από το δημοφιλές πρόγραμμα Canva. Στο Canva, εισάγαμε το αυθεντικό καρέ από το βίντεο της Κάμερας 3, αυξήσαμε το πλάτος, ώστε να δημιουργηθεί το κενό στα δεξιά και επιλέξαμε την εντολή “Μαγική Ανάπτυξη” για να καλυφθεί το περιθώριο. Το αποτέλεσμα ήταν πως το κενό καλύφθηκε με επιπρόσθετη ανύπαρκτη φυλλωσιά.

Ενδεικτικό παράδειγμα γεμίσματος του φόντου με ανύπαρκτα στοιχεία σε πρόγραμμα επεξεργασίας πολυμέσων, Ellinika Hoaxes μέσω Canva

 

Επιπλέον, στο παραπάνω επεξεργασμένο καρέ που ανάρτησε ο κ. Ροδόπουλος, η ονομασία της κάμερας (Camera 03) έχει και αυτή υποστεί επεξεργασία. Το Camera 03 εμφανίζεται με μία επιπλέον κατάληξη μετά το “m” και με ένα αλλοιωμένο “r”, όπως φαίνεται παρακάτω:

Οι διαφορές του “Camera 03” στο αυθεντικό καρέ (επάνω) και στο επεξεργασμένο (κάτω), Κολάζ: Ellinika Hoaxes, μέσω Photoscape

Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και τα δύο ακόλουθα καρέ, τα οποία προέρχονται από ανάρτηση το βράδυ της 2ας Δεκεμβρίου, στην οποία ο κ. Ροδόπουλος ισχυρίζεται ότι τα καρέ αποδεικνύουν ότι η κάμερα αλλάζει γωνία λήψης στο αυθεντικό βίντεο (“Οι κάμερες ασφαλείας αλλάζουν γωνία λήψης ?”), υπονοώντας ότι πρόκειται για σκηνοθετημένο βίντεο με τη χρήση άλλης κάμερας από διαφορετική γωνία λήψης. Τα δύο καρέ αποτυπώνουν, το πρώτο, τη μηχανή της εμπορικής να εξέρχεται της σήραγγας στο 23:03:15 και, το δεύτερο, τη διέλευση της πρώτης μηχανής στο 23:03:20.

Πηγή: Chris Rodopoulos/Facebook, Κολάζ: Ellinika Hoaxes μέσω Photoscape

 

Πρόκειται για παραπλάνηση του κοινού από τον κ. Ροδόπουλο με τη χρήση ψηφιακά επεξεργασμένου καρέ που αλλοιώνει την πραγματική εικόνα. Στο αυθεντικό βίντεο η γωνία λήψης παραμένει απολύτως σταθερή, όπως αποδεικνύεται από την παράθεση του επίμαχου αποσπάσματος 23:03:15 έως 23:03:20 από το αυθεντικό βίντεο σε αργή κίνηση (0.5).

Ο παραπλανητικός ισχυρισμός της χρήσης διαφορετικής κάμερας από την κάμερα ασφαλείας, καταρρίπτεται και από την εξέταση των αλλοιώσεων που έχει υποστεί το πρώτο καρέ.

Συγκεκριμένα, το καρέ έχει υποστεί μεγάλη περικοπήέχει αυξηθεί σημαντικά ως προς το πλάτος, σε διαστάσεις που έχουν κινηματογραφική-πανοραμική διάταξη, έχει υποστεί ελαφριά περιστροφή, ενώ για ακόμη μία φορά έχει προστεθεί ανύπαρκτο περιεχόμενο στο δεξί περιθώριο. Όλα αυτά συνθέτουν ένα εντελώς παραποιημένο καρέ που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματική εικόνα από την κάμερα 3, όπως αποδεικνύει η απλή σύγκριση των δύο καρέ μέσω Photoshop, με απλή αυξομείωση της διαφάνειας (opacity):

Σύγκριση επεξεργασμένου με το αντίστοιχο αυθεντικό καρέ, Ellinika Hoaxes, βίντεο μέσω Photoshop και GIF, μέσω Ezgif

Η δική μας απλή επεξεργασία, μέσω Photoshop, αποδεικνύει ότι ένα αυθεντικό καρέ μπορεί κάλλιστα να φωτιστεί και να καθαριστεί χωρίς, όμως, να υποστεί την παραμικρή αλλοίωση στο περιεχόμενο, στις πληροφορίες και τις διαστάσεις του. Αυτό καταδεικνύει ακόμη περισσότερο την αυθαίρετη επεξεργασία που έχουν υποστεί τα αυθεντικά καρέ του βίντεο της Κάμερας 3 από τον κ. Ροδόπουλο. Δείτε την απόδειξη στο ακόλουθο βίντεο:

Ο απλός καθαρισμός και χρωματισμός δεν αλλοιώνει αναγκαστικά ένα καρέ, Ellinika Hoaxes, βίντεο μέσω Photoshop και GIF μέσω Ezgif

3. Δήθεν αυθεντικό καρέ φέρει στοιχεία ΑΙ

Στην ακόλουθη περίπτωση συναντάμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του μεγέθους της παραποίησης των αυθεντικών καρέ, με εμφανή στοιχεία που υποδηλώνουν χρήση ΑΙ. Το συγκεκριμένο καρέ εντοπίζεται σε δύο αναρτήσεις στις 2 Δεκεμβρίου (εδώ και εδώ). Το επεξεργασμένο καρέ προέρχεται και πάλι από πραγματικό καρέ του βίντεο της Κάμερας 3 από τις 23:03:47, τη στιγμή που διέρχονται τα δύο τελευταία κοντέινερ.

Στο συγκεκριμένο καρέ έχει προστεθεί πληροφορία και απουσιάζει το τούνελ, Πηγή: Chris Rodopoulos/Facebook

Στις αναρτήσεις αυτές, ο κ. Ροδόπουλος επικαλείται χρήση ειδικού λογισμικού καθαρισμού (“Για να καταλάβουν μερικοί πόσο καλά μπορούμε να καθαρίσουμε ένα βίντεο“) και υποστηρίζει ότι, μέσω αυτού, εμφανίζεται μια διαφορετική εικόνα από την αυθεντική, υπονοώντας τη σκηνοθεσία. “Δηλαδή τα κλωνάρια των φυτών …ούτε μεγαλώνουν ούτε αλλάζουν μέγεθος, ουτε ξεραίνονται …αφού πρόκειται για την ίδια ημέρα”, αναφέρει με ειρωνικό τόνο παραθέτοντας ένα επεξεργασμένο καρέ που αποτυπώνει τον θάμνο με ξερόχορτα στο κάτω μέρος του.

Στην πραγματικότητα, όμως, στο εν λόγω καρέ δεν έχουμε απλό καθαρισμό. Αντίθετα, το επεξεργασμένο καρέ παρουσιάζει μια εντελώς αλλοιωμένη πραγματικότητα, που μαρτυρά χρήση ΑΙ:

1) η ημεροχρονολογία έχει περικοπεί και το 28-02- απουσιάζει πριν από το 2023

2) η σήραγγα έχει εξαφανιστεί και στη θέση της έχει προστεθεί επιπλέον ανύπαρκτη βλάστηση

3) οι ράγες έχουν αλλοιωθεί και φαίνονται επίπεδες και ψεύτικες (σαν φύλλα χαρτιού ή πέτρινες πλάκες) χωρίς να διαθέτουν τον παραμικρό όγκο

4) η νύχτα μετατράπηκε σε μέρα.

Για επιπλέον εξακρίβωση των διαφορών προσπαθήσαμε να τοποθετήσουμε στο Photoshop το αυθεντικό καρέ πάνω στο επεξεργασμένο καρέ του κ. Ροδόπουλου, όπως κάναμε και σε προηγούμενη περίπτωση για απλή σύγκριση. Η διαδικασία αυτή γίνεται αυτόματα από το Photoshop. Ωστόσο, εν προκειμένω, η διαδικασία απορρίφθηκε από το ίδιο το Photoshop εξαιτίας των μεγάλων διαφορών που παρουσίαζαν τα δύο καρέ μεταξύ τους. “Οι στρώσεις δεν επικαλύπτονται αρκετά για να ανιχνευθεί η ευθυγράμμιση”, αναφέρει το Photoshop στην ειδοποίησή του. Με απλά λόγια, το καρέ του κ. Ροδόπουλου, παρόλο που προέρχεται από το αυθεντικό βίντεο, διαφέρει σε τόσο μεγάλο βαθμό από το αντίστοιχο αυθεντικό καρέ ώστε το Photoshop δεν κατάφερε να βρει επαρκή κοινά σημεία μεταξύ των δύο εικόνων.

Ειδοποίηση του Photoshop για αδυναμία ταύτισης των δύο καρέ εξαιτίας σημαντικής διαφοράς

Ωστόσο, παρακάμψαμε την αυτόματη διαδικασία και προχωρήσαμε σε χειροκίνητη ευθυγράμμιση των δύο καρέ, με αναγκαστικές ρυθμίσεις στις αναλογίες των καρέ για να επιτύχουμε την απλή ευθυγράμμιση. Το αποτέλεσμα αποδεικνύει πολλαπλές αλλοιώσεις στο σχήμα του βαγονιού, την εμφάνιση ενός ανύπαρκτου ουρανού και ανύπαρκτης βλάστησης στη θέση της σήραγγας. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια νέα φωτογραφία στη θέση του αυθεντικού καρέ.

Σύγκριση επεξεργασμένου με το αντίστοιχο αυθεντικό καρέ, Ellinika Hoaxes, βίντεο μέσω Photoshop και GIF, μέσω Ezgif

Τέλος, εφαρμόσαμε το συγκεκριμένο καρέ στο εργαλείο επαλήθευσης ψηφιακού περιεχομένου inVID, που έχει αναπτυχθεί αποκλειστικά για δημοσιογράφους και ερευνητές. Τα αποτελέσματα που λάβαμε υποδηλώνουν 92% βεβαιότητα δημιουργίας της εικόνας μέσω μοντέλων ΑΙ.

Πηγή: inVID

4. Η μετατροπή της ασφάλτου της εθνικής οδού σε σιδηροδρομικές ράγες

Αργά το βράδυ στις 2 Δεκεμβρίου, ο κ. Ροδόπουλος ανάρτησε δύο καρέ από το βίντεο της κάμερας του Αυτοκινητρόδρομου Αιγαίου. Στη δεξιά φωτογραφία που ανέβασε, η εθνική οδός έχει μετατραπεί σε σιδηροδρομικές ράγες. Αξίζει να σημειωθεί ότι την εν λόγω ανάρτηση διέγραψε ο ίδιος τις επόμενες ώρες, καθώς πλήθος χρηστών επεσήμανε ότι την οφθαλμοφανή αλλοίωση.

Η πραγματική εικόνα που αποτύπωσε η κάμερα του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου φαίνεται παρακάτω από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΜΜ (σελ. 57). Το αυθεντικό βίντεο-ντοκουμέντο από την εν λόγω κάμερα μπορείτε να το δείτε από το κανάλι του NEWS24/7 στο YouTube πατώντας εδώ.

Αυθεντική φωτογραφία από το βίντεο του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Πηγή: Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σελ. 57

Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Ροδόπουλος παραποιεί αυθεντικά ντοκουμέντα του δυστυχήματος Τεμπών. Στις αρχές του προηγούμενου μήνα, χρησιμοποίησε μια εικόνα ΑΙ, που υποτίθεται ότι αποτύπωνε τον τόπο του δυστυχήματος, χωρίς να το επισημαίνει, όπως τεκμηριώσαμε στο σχετικό άρθρο κατάρριψής μας.

Συμπέρασμα

Σειρά διαφορετικών καρέ, που προέρχονται από το βίντεο της Κάμερας 3 από τη Νότια Σήραγγα Πλαταμώνα, παρουσιάστηκαν από τον τεχνικό σύμβουλο κ. Χρήστο Ροδόπουλο ως αληθινά και τεκμήρια του αφηγήματος ότι πρόκειται για σκηνοθετημένο βίντεο, σε αναρτήσεις που έκανε στις 2 Δεκεμβρίου 2025. Ο κ. Ροδόπουλος ισχυρίστηκε ότι χρησιμοποιεί ειδικό λογισμικό καθαρισμού σε συνεργασία με διαπιστευμένο εργαστήριο της Αγγλίας, το οποίο δεν κατονομάζει. Στην πραγματικότητα, όλα τα εξεταζόμενα καρέ, αν και πράγματι προέρχονται από το βίντεο της Κάμερας 3, δεν έχουν υποστεί απλό καθαρισμό, κάτι που θα ήταν απολύτως θεμιτό. Αντίθετα, όλα τα καρέ φέρουν πολλαπλές αλλοιώσεις μέσω χρήσης λογισμικού επεξεργασίας εικόνων, συνθέτοντας νέες εικόνες και όχι αυθεντικά καρέ, ενώ σε μία περίπτωση υπάρχουν ισχυρότατες ενδείξεις χρήσης ΑΙ. Ενδεικτικά, οι ημεροχρονολογίες έχουν ξαναγραφτεί και δεν αντιστοιχούν στις αυθεντικές, οι διαστάσεις έχουν αλλοιωθεί και τα σχήματα έχουν παραμορφωθεί, ενώ έχει προστεθεί περιεχόμενο που είναι ανύπαρκτο στα αυθεντικά καρέ. Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι τα καρέ που ανάρτησε ο κ. Ροδόπουλος δεν είναι αυθεντικά αλλά ψηφιακά αναδημιουργημένες εκδοχές των αυθεντικών καρέ, που δεν απηχούν την πραγματικότητα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ