ΑρχικήΕπικαιρότηταΑναλυτικά τα όρια αγορών σε ηλιέλαιο, άλευρα & ζάχαρη που θέτουν τα...

Αναλυτικά τα όρια αγορών σε ηλιέλαιο, άλευρα & ζάχαρη που θέτουν τα σούπερ μάρκετ

Τα σούπερ μάρκετ και ειδικά οι μεγάλες αλυσίδες έχουν αρχίσει τις τελευταίες μέρες να καταγράφουν τα αποθέματά τους σε ηλιέλαιο, αλεύρι, ζάχαρη και ζωοτροφές, πράγμα που συμβαίνει συνήθως σε περιόδους πολέμου.

Η κίνηση να τεθεί πλαφόν γίνεται σε κάποιες των περιπτώσεων προληπτικά, προκειμένου να μην διαταραχθεί η ισορροπία στην εφοδιαστική αλυσίδα, ωστόσο εμφανίζονται ήδη και μεμονωμένα περιστατικά ελλείψεων συγκεκριμένων αγαθών, όπως το ηλιέλαιο σε κάποια καταστήματα.

Χθες η ΑΒ Βασιλόπουλος, που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο «παίκτη» του κλάδου, ανακοίνωσε πως θέτει το παρακάτω όρια αγοράς: 

– Μέχρι 3 συσκευασίες προϊόντων αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου 1lt ή 2lt, ανεξαρτήτως μάρκας.

– Μέχρι 2 τεμάχια σπορέλαιου 5lt, ανεξαρτήτως μάρκας.

– Μέχρι 3 τεμάχια στα άλευρα, για όλους τους τύπους.

Τα όρια αυτά ισχύουν τόσο για παραγγελίες από το ηλεκτρονικό κατάστημα όσο και για αγορές από το δίκτυο των φυσικών της καταστημάτων. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι προχθές η αλυσίδα είχε επιβάλλει πλαφόν σε κάποιους κωδικούς αλεύρων και ηλιελαίου για τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, ενώ αρκετοί κωδικοί εμφανίζονταν ως μη διαθέσιμοι. Σύμφωνα με την αλυσίδα τα όρια αγοράς τίθενται «στο πλαίσιο των διεθνών εξελίξεων και για την καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των πελατών της».

Πλαφόν στις αγορές ηλιελαίου από τα φυσικά της καταστήματα επέβαλε και η αλυσίδα My Market (έως τέσσερα τεμάχια για τις συσκευασίες του 1lt και 2 lt και έως ένα τεμάχιο για τις συσκευασίες των 5 lt). H αλυσίδα επιβάλλει ανάλογο όριο αγοράς στο ηλιέλαιο και για τις παραγγελίες από το ηλεκτρονικό της κατάστημα, ενώ είχε προηγηθεί η επιβολή πλαφόν στο ηλιέλαιο και στο δίκτυο cash & carry που διαθέτει (Metro Cash & Carry).

Όριο αγοράς στο ηλιέλαιο, στο αλεύρι και στο αραβοσιτέλαιο θα βάλει τις επόμενες ημέρες και η Lidl Ελλάς, η οποία διαθέτει μόνο φυσικά καταστήματα. Τα όρια αγοράς που έχει αποφασίσει η αλυσίδα είναι τα εξής και αφορούν 6 κωδικούς: μέχρι τρία τεμάχια αλευριού συσκευασίας 1 κιλού, μέχρι τρία τεμάχια ηλιελαίου συσκευασίας 1 lt, μέχρι δύο τεμάχια ηλιελαίου συσκευασίας 2 lt, μέχρι ένα τεμάχιο ηλιελαίου συσκευασίας 5 lt, μέχρι τρία τεμάχια αραβοσιτελαίου συσκευασίας 1lt και μέχρι ένα τεμάχιο αραβοιστελαίου συσκευασίας 3lt.

Ένα ακόμα πεδίο εξελίξεων είναι ήδη αυτό της ζάχαρης, καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι χονδρέμποροι που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά διατηρούν αποθέματα στις αποθήκες τους, επιδιώκοντας να πουλήσουν στην υψηλότερη δυνατή τιμή.

Μάλιστα πρόκειται για χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αγοράσει ποσότητες σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές από τις αρχές του έτους. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τις δύο τελευταίες ημέρες η ζάχαρη ανατιμήθηκε κατά 0,25 ευρώ το κιλό.

Η τιμή χονδρικής καταγράφει άλματα μέσα σε λίγες ώρες, καθώς το πρωί της Τετάρτης η τιμή κιλού ήταν 0,86 ευρώ και το μεσημέρι της ίδιας ημέρας είχε φτάσει τα 0,93 ευρώ.

Σημειώνεται ότι η εισαγωγές της ζάχαρης γίνονται από χώρες όπως η Βουλγαρία και η Σερβία, ενώ υπάρχουν αυτή τη στιγμή έμποροι που επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν την κατάσταση που υφίσταται. Η εικόνα αυτή με τις “κρυμμένες” ποσότητες σχετίζεται και με πιθανές ελλείψεις ή πλαφόν στην ποσότητα αγορών από τα σούπερ μάρκετ.

Ανάλογη εικόνα με τη ζάχαρη παρουσιάζει και το άμυλο, όπου υπάρχουν έμποροι που επίσης πωλούν σημαντικά υψηλότερα στοκ που έχουν προαγοράσει με παλαιότερες τιμές.

Την ίδια στιγμή με σχετική τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης θεσπίστηκε η υποχρέωση των εμπορικών επιχειρήσεων να δηλώνουν με συγκεκριμένη χρονική προθεσμία στην πλατφόρμα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων όλες τις ποσότητες τροφίμων όπως σιτάρι ή σιμιγδάλι, φυτικών ελαίων, αλεύρων σιταριού ή σιμιγδαλιού, αλεύρια δημητριακών και άλλα παρεμφερή προϊόντα.

Στόχος είναι να γνωρίζει η κυβέρνηση, το υπουργείο Ανάπτυξης και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή τα ακριβή αποθέματα της χώρας στα συγκεκριμένα αγαθά και να αποτρέπονται όσο αυτό είναι εφικτό, τεχνητές ελλείψεις στην αγορά με σκοπό την αποκόμιση μεγαλύτερου κέρδους.