ΑρχικήΕπικαιρότηταΆβαξ: Γιατί υπέγραψε συμφωνία πώλησης των θυγατρικών στο Κατάρ

Άβαξ: Γιατί υπέγραψε συμφωνία πώλησης των θυγατρικών στο Κατάρ

Τη μεταβίβαση των τριών θυγατρικών στο Κατάρ, που είχε αποκτήσει στα μέσα του 2019, κατόπιν της εκκαθάρισης της J&P Overseas Ltd, αποφάσισε η διοίκηση της Άβαξ.

Σύμφωνα με την Οικονομική Έκθεση για το 2019, το σκεπτικό των εξαγορών  βασίστηκε στη δυναμική, που παρουσίαζε η κατασκευαστική αγορά στην περιοχή, με σταθερή ροή δημοπράτησης μεγάλων έργων Η/Μ, καθώς, επίσης, την άμεση απόκτηση τεχνογνωσίας, εμπειρίας και ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων. «Κατά  την εξαγορά, τα ενοποιημένα μεγέθη της Άβαξ εμφάνιζαν ανεκτέλεστο υπόλοιπο 361 εκατ. ευρώ, δανεισμό 82 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 31 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο  Όμιλος της ΑΒΑΞ κατέστη  μέτοχος πλειοψηφίας της κοινοπραξίας κατασκευής του έργου ‘Qatar Foundation Stadium’ στο Κατάρ, ενώ ως τώρα κατείχε ποσοστό 24%. Το  στάδιο ολοκληρώθηκε λειτουργικά εντός του 2019, συνιστώντας ένα έργο  συνολικού κατασκευαστικού αντικειμένου 650 εκατ. δολαρίων, με μεγάλη σημασία για την χώρα και το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2022», σημειώνεται και προστίθεται: «Η εκκαθάριση της J&P Overseas Ltd τελικά  δυσχέρανε  την  αντιμετώπιση  του  Ομίλου  από  τους  συγκεκριμένους  πελάτες. Σε  συνδυασμό με τον αυξημένο γεωπολιτικό και  επιχειρηματικό  κίνδυνο  αυτών  των υπεργολαβικών  συμβάσεων, τη χαμηλή  δυνατότητα  παρέμβασης  ενός  μικρού  υπεργολάβου, όπως η Conspel απέναντι  σε  πολιτικά  και  επιχειρηματικά  ισχυρούς πελάτες και αναδόχους  κατασκευαστές, αλλά και τις καθυστερήσεις, που προέκυψαν μέχρι να  εξαγοραστούν οι θυγατρικές, δημιουργήθηκε αυξημένη αβεβαιότητα για τη χρηματοοικονομική απόδοση του Ομίλου στην περιοχή».

Πιο αναλυτικά, η δυνατότητα της Conspel να αναλάβει νέα έργα στην περιοχή εξαρτιόταν και από την ικανότητά της να έχει πρόσβαση σε τοπικές τράπεζες, για εξασφάλιση των απαραίτητων χρηματοδοτικών ορίων για κεφάλαια κίνησης και έκδοσης εγγυητικών επιστολών και LCs για την εκτέλεση των έργων. Το  αποτέλεσμα ήταν καθυστερήσεις και παύσεις πληρωμών από δύο έργα, συνολικού ύψους περίπου 140 εκατ. δολαρίων. Συγκεκριμένα, στο έργο «Msheireb Downtown Doha», η Conspel Qatar WLL εξέταζε την περίπτωση να ακολουθήσει τη δικαστική οδό για την είσπραξη οφειλής, ύψους 30 εκατ. δολαρίων, ενώ στο έργο «Doha Oasis» η εταιρεία βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τον πελάτη και τον κύριο εργολάβο (του οποίου η Conspel Qatar WLL είναι υπεργολάβος) για τη διευθέτηση της  απαίτησης, ύψους περίπου 110 εκατ. δολαρίων. «Όπως είχε αναφερθεί και στο Ενημερωτικό Δελτίο της εταιρείας για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, που είχε εγκριθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς την 20.01.2020, αυτή η αδυναμία είσπραξης δημιουργούσε στην Conspel Qatar WLL συνθήκες προσωρινής ταμειακής στενότητας, για  τις οποίες η Άβαξ μελετούσε από το τέλος του 2019 διάφορες πιθανές ενέργειές της. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονταν και συζητήσεις με τον τοπικό εταίρο Fahad Trading W.L.L. (ο οποίος κατείχε το 51%), για πλήρη εξαγορά των εταιρειών αυτών. Τελικά, λόγω της συνεχούς επιδείνωσης της ταμειακής  ρευστότητας, η Άβαξ προχώρησε στη λύση αυτή, δηλαδή αποφάσισε την  πώληση των εταιρειών στον τοπικό εταίρο, ο οποίος μετά και τη σύνταξη του  σχεδίου συμφωνητικού πώλησης, προχώρησε στην ανάληψη της διοίκησης και διαχείρισης αυτών και των έργων τους, περιλαμβανομένου και του ‘Qatar Foundation Stadium’», καταλήγει.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με το σχέδιο συμφωνητικού πώλησης, ο Όμιλος Άβαξ θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση πώλησης  το ποσό των 29,4 εκατ. ευρώ.

 

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις δραστηριότητες της Άβαξ

 

«Παρά  την  ύπαρξη  σημαντικού  υπολοίπου  έργων (1,3 δισ. ευρώ),  το  επίπεδο  δραστηριότητας  το  2020 εκτιμάται ότι τελικά  θα  διαμορφωθεί  σε  χαμηλότερα  από  τα  αρχικώς  αναμενόμενα  επίπεδα,  αλλά  κάθε  απώλεια  του  κύκλου  εργασιών  εφέτος θα  αναπληρωθεί  κατά  το  2021». Αυτό τονίζει η διοίκηση της Άβαξ, με τις επιπτώσεις της πανδημίας ανά κλάδο να καταγράφονται ως εξής:

Στις Παραχωρήσεις, ο περιορισμός μετακινήσεων οδήγησε και σε μείωση των  εσόδων, όπως αυτά από τα διόδια της Αττικής Οδού (όπου καταμετρήθηκε μείωση κυκλοφορίας κατά 25% σωρευτικά από την αρχή του έτους μέχρι  σήμερα).

Στον Κατασκευαστικό τομέα παρατηρούνται ορισμένες καθυστερήσεις στα  υπό εκτέλεση έργα, ενώ, παράλληλα, εμφανίζονται να καθυστερούν και οι διαδικασίες των δημοπρασιών στις αναθέσεις νέων έργων. Στα υπό εκτέλεση έργα του εξωτερικού καταγράφηκε μείωση των εργασιών, διότι  στις  χώρες, στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος, το κλείσιμο των συνόρων  οδήγησε: α) σε  προσωρινή παύση εργασιών και επαναπατρισμό μερικώς του  προσωπικού, όπως στην περίπτωση του έργου στο Ιράκ, β) σε καθυστερήσεις  στην εκτέλεση εργασιών (Κροατία, Βουλγαρία και Ιορδανία), όπου μέρος του  προσωπικού επαναπατρίστηκε, ενώ παρέμεινε προσωπικό ασφαλείας και  υπεύθυνοι μηχανικοί, οι οποίοι επιβλέπουν τις εργασίες των ντόπιων υπεργολάβων, γ) σε κλείσιμο των εργοταξίων για δύο μήνες στην Κύπρο, με επιπτώσεις κυρίως στα έργα Καζίνου, Μαρίνας Λεμεσού και σε αλλά μικρότερα, δ) σε καθυστερήσεις στην υποβολή των προσφορών για έργα και στο εξωτερικό (π.χ. Κύπρος).

Στον τομέα της ενέργειας (εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας), αναμένεται  μείωση  στον κύκλο εργασιών λόγω κλεισίματος χώρων εμπορικής χρήσης.

Στον τομέα της Χονδρικής (εισαγωγές‐εξαγωγές), παρατηρήθηκε μείωση λόγω αστάθειας στις αγορές και τις σημαντικές επιπτώσεις του Covid-19 στην Ιταλία, όπου πραγματοποιείται ο μεγαλύτερος  όγκος συναλλαγών. Τέλος, υπάρχει  αύξηση των καθυστερήσεων/χρόνου πληρωμής από πελάτες, λόγω των μειωμένων εισοδημάτων, που επέφεραν τα μέτρα για την καταπολέμηση της πανδημίας.