Την 37η θέση παγκοσμίως στην κατάταξη με τις πόλεις που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση για το 2024 καταλαμβάνει η Αθήνα, ενώ η Θεσσαλονίκη βρίσκεται πολύ χαμηλότερα, στην 131η θέση, σύμφωνα με νέα μέτρηση της εταιρείας χαρτών και συστημάτων πλοήγησης TomTom.
Η έρευνα της TomTom συμπεριέλαβε 501 πόλεις, σε 62 χώρες και έξι ηπείρους, με στόχο την αξιολόγησή τους βάσει του μέσου χρόνου οδήγησης και των επιπέδων κίνησης, λαμβάνοντας υπόψη τόσο στατικούς όσο και δυναμικούς παράγοντες που επηρεάζουν την κυκλοφορία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, την κορυφή της λίστας κατέκτησε η Μπαρανκίγια της Κολομβίας, ενώ στην Ευρώπη η πιο «αργή» πόλη αναδείχθηκε το Λονδίνο.
Αθήνα και Θεσσαλονίκη: Τι δείχνουν τα στοιχεία
Για την Αθήνα, ο μέσος χρόνος οδήγησης ανά 10 χιλιόμετρα διαμορφώθηκε σε 29 λεπτά και 39 δευτερόλεπτα, αυξημένος κατά 30 δευτερόλεπτα σε σχέση με το 2023.
Το επίπεδο συμφόρησης φτάνει το 34%, ενώ οι κάτοικοι της πόλης έχασαν συνολικά 111 ώρες στις ώρες αιχμής το περασμένο έτος.

Στη Θεσσαλονίκη, η μέση διάρκεια οδήγησης ανά 10 χιλιόμετρα αγγίζει τα 22 λεπτά και 54 δευτερόλεπτα, παρουσιάζοντας μεγάλη αύξηση — κατά 2 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα — σε σχέση με το 2023.
Τα επίπεδα συμφόρησης παραμένουν επίσης στο 34%, με 80 ώρες χαμένες στην κίνηση κατά τις ώρες αιχμής.

Οι πιο «αργές πόλεις» του κόσμου
Για το 2024, η Μπαρανκίγια αναδείχθηκε η πόλη με τη χαμηλότερη μέση ταχύτητα οδήγησης, μόλις 16,5 χλμ/ώρα, γεγονός που μεταφράζεται σε περίπου 35 λεπτά για μία απόσταση 10 χιλιομέτρων.
Τρεις ινδικές πόλεις βρέθηκαν επίσης στην πρώτη πεντάδα των πιο «αργών» πόλεων παγκοσμίως.
Το Λονδίνο κατέλαβε την 5η θέση παγκοσμίως, με μέση ταχύτητα περίπου 18 χλμ/ώρα εντός πόλης.
Στη Λίμα του Περού και στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, οι οδηγοί έχασαν κατά μέσο όρο 150 ώρες στην κίνηση — δηλαδή σχεδόν μια ολόκληρη εβδομάδα μέσα στη χρονιά.
Οι στατικοί παράγοντες της κίνησης
Οι στατικοί παράγοντες σχετίζονται με τα σταθερά χαρακτηριστικά των υποδομών και του σχεδιασμού μιας πόλης που διαμορφώνουν τους χρόνους μετακίνησης.
Αφορούν τον σχεδιασμό των οδικών δικτύων, το πλάτος των δρόμων, τους μονόδρομους, τους κόμβους, τα όρια ταχύτητας και τις πυκνοκατοικημένες περιοχές με συχνές στάσεις ή ζώνες πεζών.
Ο συγχρονισμός των φαναριών, οι κυκλικοί κόμβοι και τα σήματα «STOP» παίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο στην ομαλή ροή της κυκλοφορίας.
Οι δυναμικοί παράγοντες που επιδεινώνουν την καθημερινότητα
Πέρα από τα σταθερά χαρακτηριστικά, υπάρχουν οι δυναμικοί παράγοντες — δηλαδή οι μεταβαλλόμενες συνθήκες που επηρεάζουν την κυκλοφορία σε καθημερινή βάση.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται η αυξημένη κίνηση στις ώρες αιχμής, τα τροχαία ατυχήματα, τα έργα, τα κλεισίματα δρόμων, καθώς και οι καιρικές συνθήκες.
Η βροχή, το χιόνι ή η ομίχλη περιορίζουν την ορατότητα και την πρόσφυση, αναγκάζοντας τους οδηγούς να προσαρμόσουν την οδήγησή τους — γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες συμφόρησης.

