Η κυκλοφοριακή κρίση στην Αττική έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο, με τη συμφόρηση στον Κηφισό να αποτελεί καθημερινό εφιάλτη για χιλιάδες οδηγούς.
Σύμφωνα με την Απογευματινή της Κυριακής, η κυβέρνηση εξετάζει πλέον σοβαρά την απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών σε συγκεκριμένες ώρες, καθώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα έχει μετατραπεί σε οικονομική αιμορραγία για τη χώρα.
Το κυκλοφοριακό δίκτυο της Αττικής βρίσκεται υπό πίεση, με τους κατοίκους να χάνουν πάνω από 100 ώρες ετησίως στην κίνηση. Η συμφόρηση στον Κηφισό μόνο κοστίζει 90 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στην οικονομία, σύμφωνα με επίσημες μελέτες. Το πρόβλημα προκύπτει από την υπερσυγκέντρωση πληθυσμού στο Λεκανοπέδιο, όπου κατοικούν σχεδόν 4 εκατομμύρια πολίτες. Επιπλέον, χιλιάδες τουρίστες επισκέπτονται την Αθήνα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, επιβαρύνοντας περαιτέρω το οδικό δίκτυο.
Χαρακτηριστικό της κρισιμότητας είναι ότι η Αθήνα μπορεί να υποστηρίξει μέχρι 2 εκατομμύρια οχήματα, ενώ σήμερα κυκλοφορούν κοντά στα 6 εκατομμύρια. Η κατάσταση επιδεινώνεται από τη συνεχή ροή βαρέων οχημάτων προς τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας, Λαυρίου και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”.
Στο επίκεντρο των κυβερνητικών σχεδιασμών βρίσκεται η απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στον Κηφισό κατά τις ώρες αιχμής. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα φορτηγά επιβαρύνουν έως 22% τη συμφόρηση στις κρίσιμες ώρες.
Για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα, πραγματοποιείται πλήρης χαρτογράφηση με drones, ώστε οι αποφάσεις να είναι τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές. Ωστόσο, η πρόταση αντιμετωπίζει τεχνικές δυσκολίες και έχει προκαλέσει αντιδράσεις από επαγγελματίες του κλάδου.
Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στην επεξεργασία συγκεκριμένων έργων για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής κρίσης. Στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και την επόμενη προγραμματική περίοδο 2028-2034, προβλέπεται διάθεση πάνω από 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για συγκοινωνιακές και οδικές υποδομές.
Οι κύριες παρεμβάσεις περιλαμβάνουν τον κόμβο Μεταμόρφωσης, όπου προβλέπεται σημειακή παρέμβαση για την αποφυγή “στραγγαλισμού” των δύο κλάδων εισόδου. Η παρέμβαση αναμένεται να υπερδιπλασιάσει την κυκλοφοριακή ικανότητα και να μειώσει τις καθυστερήσεις κατά 50% στις ώρες αιχμής.
Το έργο του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να συμβάλει αποφασιστικά στον περιορισμό του προβλήματος. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο 2025, με την κατασκευή τριών κόμβων: Σχιστού, Ναυπηγείων και Σκαραμαγκά.
Παράλληλα, η Γραμμή 4 του Μετρό αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Αττική, περιλαμβάνοντας 15 νέους σταθμούς από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή.
Στον τομέα των λεωφορείων, προβλέπεται ανανέωση του στόλου με 2.027 νέα οχήματα, εκ των οποίων τα 1.600 θα είναι καινούργια. Σήμερα κυκλοφορούν 860 νέα λεωφορεία, ενώ έως τις 31 Δεκεμβρίου ο αριθμός θα φτάσει τα 951. Τον Μάρτιο 2026 αναμένονται επιπλέον 125 νέα οχήματα, ενισχύοντας τη συχνότητα δρομολογίων ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής.

