ΑρχικήΕπικαιρότηταΚωνσταντίνος Μπρουμίδης: Ο Έλληνας ζωγράφος που φιλοτέχνησε το Καπιτώλιο

Κωνσταντίνος Μπρουμίδης: Ο Έλληνας ζωγράφος που φιλοτέχνησε το Καπιτώλιο

Τις τελευταίες ημέρες πρωταγωνίστησε η είδηση της εισβολής των οπαδών του απερχόμενου Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, στο Καπιτώλιο των Η.Π.Α.
Λίγοι όμως γνωρίζουμε ότι δημιουργός των καταπληκτικών τοιχογραφιών είναι ένας σπουδαίος ‘Ελληνας της διασποράς ,ο ζωγράφος Κωνσταντίνος Μπρουμίδης ( Constantine Broumidi 1805-1880).
Ποιος ήταν ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης
Ήταν γιος του Σταύρου Μπρουμίδη από τα Φιλιατρά, ο οποίος έφυγε για την Ιταλία πριν ή λίγο μετά τα Ορλωφικά( 1770) για να αποφύγει τους διωγμούς των Τούρκων και της Ιταλίδας Anna Bionchini.
Ο Κωσνατντίνος Μπρουμίδης γεννήθηκε στη Ρώμη το 1806,σε μικρή ηλικία έδειξε το σπάνιο ταλέντο του στη ζωγραφική, μαθήτευσε δίπλα σε διακεκριμένους ζωγράφους και το 1852 μετανάστευσε στις ΗΠΑ, όπου ξεκίνησε να ζωγραφίζει εικόνες σε εκκλησίες.
Επί 25 ολόκληρα χρόνια φιλοτέχνησε τον εσωτερικό χώρο της Ροτόντας του Αμερικανικού Καπιτωλίου, με σπουδαιότερο έργο του την «Αποθέωση του Ουάσιγκτον», το οποίο φιλοτεχνήθηκε αμέσως μετά τον Αμερικανικό Εμφύλιο. Το συγκεκριμένο έργο είναι εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία και ο Ουάσιγκτον απεικονίζεται στον ουρανό, ντυμένος με μοβ ένδυμα. Δεξιά και αριστερά του στέκονται οι θεές Νίκη και Ελευθερία, ενώ περιτριγυρίζεται από μορφές όπως είναι η Αθηνά, ο Ήφαιστος, ο Ερμής και η Δήμητρα. Μεταξύ άλλων, έργα του στο Καπιτώλιο είναι η «Νομοθεσία» και η προσωπογραφία του Βενιαμίν Φραγκλίνου. Στον θόλο του Καπιτωλίου έχει, επίσης, ζωγραφίσει τη θεά Αθηνά να συζητάει με τον Βενιαμίν Φραγκλίνο, τον εφευρέτη του τηλεγράφου Μορς και τον Φούλτον, εφευρέτη του πρώτου ατμόπλοιου, σε μια αλληγορία τέχνης και γραμμάτων.
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα και άτομα που χορεύουν
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα και άτομα που χορεύουν
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
 
Συνολικά, τοιχογράφησε πάνω από 1.500 τ.μ. 
Παρά το μεγάλο ενδιαφέρον και την απήχηση που απολαμβάνει σήμερα το όνομά του ο Μπρουμίδης παρέμεινε εν πολλοίς άγνωστος και ξεχασμένος.
Η επίσημη ξεναγός του Καπιτωλίου (Myrtle Cheney Murdock) ήταν αυτή που επιδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 σε μια γιγαντιαία εκστρατεία για την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος γύρω από τον Μπρουμίδη.
Πέθανε πάμφτωχος και ακόμη και ο τάφος του παρέμεινε για 72 χρόνια ανεύρετος μέχρι που ” ανακαλύφθηκε” το 1952.
Από τους κριτικούς τέχνης πήρε το προσωνύμιο “Μιχαήλ ‘Αγγελος των ΗΠΑ”.” σημειώνει στη δημοσίευση της στην προσωπική της σελίδα η δημοσιογράφος Γωγώ Τέτου
Το 1981, η εικόνα του Μπρουμίδη έγινε γραμματόσημο από τα Ελληνικά ταχυδρομεία.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
Το 1998 κυκλοφόρησε η βιογραφία του με τίτλο «ο καλλιτέχνης του Καπιτωλίου», ενώ νωρίτερα είχαν γραφτεί κι αλλα βιβλία για την περίπτωση του. Τον Απρίλιο του 2007, η Αμερικάνικη κυβέρνηση διοργάνωσε τελετή για να τιμήσει τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την ημέρα της γεννήσεώς του.Επίσης, το 2008 έλαβε μεταθανάτια το Χρυσό Μετάλλιο του Κονγκρέσου σε αναγνώριση της προσφοράς του στο Αμερικανικό κράτος και ένα άγαλμα κοσμεί εδώ και λίγο καιρό το πάρκο Brown-Leanos στην Ανάπολις, με πρωτοβουλία της Ελληνικής και Ιταλικής κοινότητας.
Πέρσι κυκλοφορησε ένα ελληνικο εικονογραφημενο βιβλίο με θέμα τη ζωη του για το οποίο ο Ν.Βατόπουλος σημείωσε στην Καθημερινή: «Το βιβλίο με τίτλο «Ο ζωγράφος με τις τρεις πατρίδες» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο και κοσμείται από τη θαυμάσια εικονογράφηση του Απόστολου Βέττα, του εκλεκτού και διακεκριμένου σκηνογράφου. Ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος είχε το πάθος να μας δώσει μια χαραμάδα στη ζωή του Μπρουμίδη και μέσα από μια ιδιότυπη αφήγηση (κύκλοι ζωής σαν δακτύλιοι σε κορμό δέντρου ή σαν δίνες στον ωκεανό) μιλάει με σύγχρονη γλώσσα για μια «παλιά» ιστορία.
Η ανάδυση του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη ως ήρωα σε παιδικό βιβλίο έχει δυναμική, καθώς ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος τον παρουσιάζει ως διαχρονικό πρότυπο. Ελληνας, Ιταλός και Αμερικανός, με την οικογενειακή διαδρομή να εκτείνεται από τα Φιλιατρά ώς την Ουάσιγκτον, ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, με το νεο-αναγεννησιακό έργο στο Καπιτώλιο της Ουάσιγκτον, φτάνει στους αναγνώστες ως ένας ήρωας παντός καιρού, καθώς η ανάγκη για μια καλύτερη ζωή ώθησε τον πατέρα του να αφήσει τη Μεσσηνία και να πάει στην Ιταλία και τον ίδιον να αφήσει τη Ρώμη και να πάει στην Αμερική. Το καύσιμο είναι η αυτοβελτίωση και πατρίδα είναι ο τόπος που σε δέχεται και σε αγκαλιάζει.»