ΑρχικήΕπικαιρότηταΜέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το μεγαλύτερο λίφτινγκ μετά τους Ολυμπιακούς - Έρχονται λεωφορεία,...

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το μεγαλύτερο λίφτινγκ μετά τους Ολυμπιακούς – Έρχονται λεωφορεία, οδηγοί, νέοι συρμοί

Για την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας  έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου κλειστή σύσκεψη με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του αναπλ. υπουργού Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, του υφυπ. Οικονομικών Θάνου Πετραλιά και των διοικήσεων Υπερταμείου, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, για πρώτη φορά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 θα πραγματοποιηθεί επένδυση μεγάλης κλίμακας, με νέα και φιλικά στο περιβάλλον λεωφορεία, νέους συρμούς, ψηφιακές υπηρεσίες, έμφαση στην καθαριότητα σταθμών και τροχαίου υλικού κ.ά.

Συχνά δρομολόγια

Ενδιαφέρον στοιχείο,είναι ότι έπειτα από χρόνια πτώσης, οι δείκτες των ερευνών του ΟΑΣΑ δείχνουν σταθερή ανάκαμψη.

Τα εκτελεσμένα δρομολόγια αυξήθηκαν σημαντικά, ξεπερνώντας τα 4,73 εκατομμύρια. Πιο χαρακτηριστική είναι η αύξηση στις επικυρώσεις εισιτηρίων και καρτών: 91,6 εκατομμύρια το 2025, έναντι 74 εκατομμυρίων το 2024.

Ο νέος στόλος

Πίσω από τους αριθμούς, όμως, κρύβεται μια νέα λογική οργάνωσης που θέλει το υπουργείο Μεταφορών να πετύχει. Δηλαδή να ενισχυθεί το μοντέλο των πρότυπων γραμμών στα λεωφορεία, δηλαδή γραμμές κορμού ( με το γραμμα Α μπροστά δηλαδή Α1, Α2, κλπ) με υψηλή συχνότητα και σταθερά χρονοδιαγράμματα. Στόχος είναι η μέση χρονοαπόσταση στις ώρες αιχμής να μειωθεί στα 8 λεπτά έως το 2027, από 15,5 λεπτά σήμερα.

Από το 2019, όταν το νεότερο λεωφορείο της Αθήνας ήταν του 2011 και τα περισσότερα του 1999, η κατάσταση έχει αλλάξει. Στο τέλος του 2025 κυκλοφορούν ήδη 1.076 νέα λεωφορεία, με στόχο έως το 2027 να φτάσουν τα 1.600. Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η επένδυση επεκτείνεται και στην ποιότητα: όλα τα λεωφορεία που θα κυκλοφορούν το καλοκαίρι του 2026 θα διαθέτουν κλιματισμό, ενώ τα παλαιά οχήματα χωρίς προσβασιμότητα για ΑμεΑ αποσύρονται. Παράλληλα, εφαρμόζεται ενιαίο branding για πρώτη φορά σε όλο τον στόλο, κοινός χρωματισμός και σχεδιασμός των οχημάτων με ανοιχτό διαγωνισμό σε εξέλιξη.

Μετρό, Ηλεκτρικός

Το μετρό μπαίνει σε νέες ράγες έπειτα από 25 χρόνια. Οι σιδηροτροχιές θα αντικατασταθούν σε 32 χλμ. του δικτύου, έργο προϋπολογισμού 7,3 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026. Οι εργασίες πραγματοποιούνται νυχτερινές ώρες. Παράλληλα, στις Γραμμές 2 και 3 θα ενταχθούν σταδιακά 15 νέοι συρμοί έως το 2029, με στόχο τη μείωση των χρονοαποστάσεων στις ώρες αιχμής.

Στη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) ξεκινούν παρεμβάσεις για κλιματισμό στους συρμούς, καθαρισμό και αντιγκράφιτι δράσεις. Στο μετρό θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες βαφής σταθμών και εγκατάστασης απινιδωτών σε όλους τους σταθμούς έως το 2026.

Την ίδια ώρα η ψηφιοποίηση προχωρά. Η Ath.Ena Card ενσωματώνεται στο Apple και Google Wallet, ενώ η λειτουργία Tap n’ Ride επιτρέπει ανέπαφες πληρωμές σε όλες τις πύλες εισόδου. Ταυτόχρονα, ο ΟΑΣΑ αναλαμβάνει την ευθύνη συντήρησης των στάσεων, ξεκινώντας με την ανακαίνιση 9.000 στύλων στάσεων έως το 2026. Οι πρώτες 100 προσβάσιμες στάσεις για ΑμεΑ θα εγκατασταθούν έως τον Ιανουάριο.

Προσλήψεις οδηγών

Σήμερα, η ΟΣΥ διαθέτει 2.550 οδηγούς, όταν ο στόχος είναι 4.200. Για την κάλυψη του κενού δρομολογείται πρόσληψη 700 οδηγών και συνεργασία με ιδιώτες για 440 επιπλέον (κονδύλι 45 εκατ. ευρώ ετησίως). Παράλληλα δημιουργείται Σχολή Οδηγών, που θα καλύπτει το κόστος εκπαίδευσης (1.500 ευρώ) υπό τον όρο πενταετούς παραμονής.

Η ανάγκη για εκτεταμένες λεωφορειολωρίδες και αυστηρή αστυνόμευση παραβάσεων είναι κρίσιμη, καθώς ο σχεδιασμός των νέων συχνοτήτων βασίζεται σε βελτίωση κατά 10% των χρόνων μετακίνησης μέσω αποκλειστικών λωρίδων.

Αρμόδιες πηγές, εκτιμούν ότι το 2026 θα είναι η χρονιά που η Αθήνα θα δει για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες ένα σύστημα συγκοινωνιών που θα λειτουργεί με μεγαλύτερη συνέπεια, καθαριότητα και ορατότητα για το επιβατικό κοινό.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ