ΑρχικήΕπικαιρότηταΝαυάγιο "Αγία Ζώνη": Ενδείξεις για σχέδιο βύθισης με στόχο οικονομικά οφέλη

Ναυάγιο “Αγία Ζώνη”: Ενδείξεις για σχέδιο βύθισης με στόχο οικονομικά οφέλη

Η βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 προκάλεσε την πετρελαιοκηλίδα που “μαύρισε” το Σαρωνικό. Η πετρελαιοκηλίδα ρύπαινε τις ακτές της Αττικής από τη Σαλαμίνα μέχρι τη Γλυφάδα.

Η μικρή μπάριζα, δηλαδή ένα μικρό δεξαμενόπλοιο που εφοδιάζει με καύσιμα τα πλοία, βρισκόταν στα νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης και ως πλήρωμα είχε μόλις δύο άτομα όταν βυθίστηκε. Το πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1972, είχε χωρητικότητα πάνω από 3.000 τόνους, το μήκος του έφτανε τα 95 μέτρα και το πλάτος του 13,7.

Όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, η κατασκευή είχε πολλά προβλήματα στο μηχανοστάσιο και οι επιδιορθώσεις τους ήταν πρόχειρες.

Το μικρό έμφορτο δεξαμενόπλοιο βυθίστηκε τα ξημερώματα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου του 2017, στις 02.45, με τα 9 εκ των 11 μελών του πληρώματος να απουσιάζουν. Την ίδια μέρα το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ανέφερε ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου 2.200 τόνους καυσίμου και 370 τόνους καυσίμου για ναυτιλιακές χρήσεις.

Εντός της πραγματογνωμοσύνης του τμήματος ναυπηγικής τεχνολογίας του ΕΜΠ, που αριθμεί 330 σελίδες και συμπεριλαμβάνεται στη δικογραφία της Εισαγγελίας Πειραιά, εκτιμάται πως η βύθιση του δεξαμενόπλοιου οφείλεται σε ενεργοποίηση εκρηκτικών που προκάλεσαν μεγάλο ρήγμα στη δεξιά πλευρά του πλοίου.

Συγκεκριμένα, από τα ευρήματα της μελέτης των ελασμάτων του μεγάλου ρήγματος στη δεξιά πλευρά του πλοίου και από συγκριτική αντίστοιχη μελέτη υλικού από έλασμα που βρέθηκε μακριά από το ρήγμα, συμπεραίνεται πως «η επίμαχη περιοχή φέρει χαρακτηριστικά αστοχίας που σχετίζονται με θραύση εξαιτίας πολύ μεγάλου ρυθμού παραμόρφωσης των ελασμάτων της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας».

Μάλιστα τον Δεκέμβριο του 2017 ο πλοιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε πει στην Καθημερινή ότι ο τρόπος με τον οποίο είχε παραμορφωθεί η λαμαρίνα του κύτους του σκάφους, προς τα μέσα, ενίσχυε την ένδειξη βομβιστικής ενέργειας που οδήγησε στη βύθιση του πλοίου. Στο κουφάρι του πλοίου βρέθηκε ένα ρήγμα, ενός επί ενάμισι μέτρου, στη δεξιά πλευρά του, κάτω από την ίσαλο γραμμή. Στο σημείο αυτό η λαμαρίνα του πλοίου έχει λυγίσει με φορά προς τα μέσα. Ορισμένα μέλη του συνεργείου ανέλκυσης του πλοίου, με μεγάλη εμπειρία σε παρόμοιες επιχειρήσεις, δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο το ρήγμα να προκλήθηκε από πρόσκρουσή του σε κάποιον βράχο την ώρα της βύθισης.

Βέβαια, το Γ΄ Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) δεν συνδέει τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου με εσκεμμένη ενέργεια ανταγωνιστικών συμφερόντων του πλοιοκτήτη, αλλά ισχυρίζεται πως ήταν προμελετημένη από ίδια συμφέροντα και τη συνδέει με την επικείμενη ασύμφορη, λόγω ηλικίας, λειτουργία του πλοίου και άλλα συμφέροντα.

Βάσει εγγράφου της Γραμματείας του Οργανισμού IOPC Funds που επικαλείται το ΑΣΝΑ, μέχρι τον Οκτώβριο του 2018 είχαν υποβληθεί προς τον Οργανισμό συνολικά 233 αιτήματα αποζημίωσης, ύψους περίπου 135 εκατ. ευρώ, ενώ η διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης αιτημάτων ήταν σε εξέλιξη. Επίσης, μέχρι την 5η Μαΐου του 2018, που αποτέλεσε καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή αιτημάτων αποζημίωσης ενώπιον του Πρωτοδικείου Πειραιά, είχαν υποβληθεί 84 αιτήματα συνολικού ύψους 94,4 εκατ. ευρώ. Ήτοι αθροιστικά 229,4 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τις αρχές του 2019 το IOPC Funds, που στηρίζεται από 115 κράτη, είχε εγκρίνει κυρίως προκαταβολές σχετικά μικρών ποσών –ύψους 10 εκατ. ευρώ– και εξέταζε μία σειρά από αιτήματα, ενώ άλλα τα είχε ήδη απορρίψει.

Στην έκθεση του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) προκειμένω, προκύπτουν καταφανέστατα από τα οικονομικά οφέλη που εξήγαγαν από τη διαχείριση της αντιρρύπανσης και απορρύπανσης οι εταιρείες στις οποίες ο πλοιοκτήτης ανέθεσε τις επιχειρήσεις αυτές». «Ενόψει τούτων, το περιουσιακό όφελος συνίσταται αφενός στη λήψη της ασφαλιστικής αποζημίωσης και αφετέρου στην αποκόμιση από το Πράσινο Ταμείο των ειδικών αποζημιώσεων για το κόστος των εργασιών, υλικών και μέσων απορρύπανσης», υπογραμμίζει και προσθέτει ότι «επομένως, υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις» βάσει των οποίων συμπεραίνεται ότι οι ενέργειες των κατονομαζομένων στην έκθεση προσώπων «συντελέσθηκαν βάσει σχεδίου σε συνεργασία με τις εταιρείες αυτές προκειμένου να αποκομίσουν οικονομικό όφελος».

Πηγές: Καθημερινή

Έκθεση Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ)