ΑρχικήΕπικαιρότηταΝέος ΚΟΚ: Αυτές είναι οι αλλαγές για κινητά, αλκοόλ και υπέρβαση ταχύτητας...

Νέος ΚΟΚ: Αυτές είναι οι αλλαγές για κινητά, αλκοόλ και υπέρβαση ταχύτητας – Τα πρόστιμα

Αλλάζει ο ΚΟΚ: Πιο αυστηρές ποινές για παραβάσεις που κοστίζουν ζωές.

Με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, η Βουλή ψηφίζει σήμερα τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος φέρνει αυστηρότερο πλαίσιο ποινών και αλλαγές που στοχεύουν στον περιορισμό των πιο επικίνδυνων οδηγικών συμπεριφορών.

Σε περιπτώσεις ακραίας επικινδυνότητας, που άπτονται και του Ποινικού Κώδικα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ακόμα και ποινή ισόβιας κάθειρξης.

Εστιάζοντας στις παραβάσεις που σκοτώνουν

Ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση στις παραβάσεις που, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, ευθύνονται για το μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων και θανάτων. Στόχος είναι να αποτραπούν επικίνδυνες συμπεριφορές μέσα από ένα σύστημα κυρώσεων που ενθαρρύνει την υπεύθυνη και συνετή οδήγηση.

Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται σε παραβάσεις όπως:

  • η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,

  • η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη ή πινακίδας STOP,

  • η χρήση κινητού κατά την οδήγηση,

  • η υπερβολική ταχύτητα,

  • οι αυτοσχέδιοι αγώνες,

  • η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.

Οι παραβάσεις αυτές πλέον αντιμετωπίζονται με σαφώς αυστηρότερες ποινές, ιδίως σε περιπτώσεις υποτροπής.

Βαθμιαία αυστηροποίηση ποινών

Η φιλοσοφία του νέου ποινολογίου βασίζεται στη σταδιακή αυστηροποίηση. Κάθε επαναλαμβανόμενη σοβαρή παράβαση επισύρει βαρύτερες ποινές, τόσο σε πρόστιμα όσο και σε διοικητικά και ποινικά μέτρα. Το νέο σύστημα δεν αποσκοπεί μόνο στην τιμωρία, αλλά κυρίως στην πρόληψη και την αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς.

Νυχτερινές μετακινήσεις με μετρό και τραμ – Έμφαση στους νέους

Στο πλαίσιο της πρόληψης, η κυβέρνηση ξεκινά πιλοτικά τη νυχτερινή λειτουργία του μετρό και του τραμ τα Σαββατοκύριακα. Η ρύθμιση απευθύνεται κυρίως στη νεολαία που συχνά συνδυάζει τη διασκέδαση με την κατανάλωση αλκοόλ, προσφέροντας εναλλακτική μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο και περιορίζοντας έτσι την πιθανότητα οδήγησης υπό μέθη.

Νομοτεχνικές βελτιώσεις – Τι αλλάζει για αναστροφές, στάθμευση και τροχόσπιτα

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε στη Βουλή σειρά νομοθετικών βελτιώσεων που ενσωματώνουν προτάσεις κομμάτων και φορέων. Μεταξύ άλλων:

  • Για επικίνδυνη αναστροφή με αποτέλεσμα σύγκρουση, επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες.

  • Αν το όχημα είναι μισθωμένο, υπεύθυνος θεωρείται ο μισθωτής οδηγός.

  • Τροποποιείται η διάταξη για τα τροχόσπιτα: οι απαγορεύσεις στάθμευσης αφορούν πλέον οχήματα άνω των 7,5 μέτρων, όπως ζητούσαν επαγγελματικοί σύλλογοι.

Νέο πλαίσιο για τα ταξί και τις λεωφορειολωρίδες

Για την επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών από ταξί στις λεωφορειολωρίδες, το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων δεν ισχύει όταν υπάρχει εσοχή ή πρόκειται για επιβάτες με κινητικές δυσκολίες. Προβλέπεται, επίσης, η δυνατότητα έκδοσης υπουργικής απόφασης για ειδικές περιπτώσεις, όπως η μετακίνηση νεφροπαθών για αιμοκάθαρση.

Απαγορεύονται και τα smartwatches κατά την οδήγηση

Ο νέος ΚΟΚ προσαρμόζεται στην τεχνολογία, εντάσσοντας στις απαγορευμένες συσκευές κατά την οδήγηση, εκτός από τα κινητά, και τα έξυπνα ρολόγια και τις ταμπλέτες.

Τι ισχύει για τα κινητά τηλέφωνα – Παραδείγματα ποινών

Για χρήση κινητού κατά την οδήγηση χωρίς πρόκληση ατυχήματος:

  • Πρώτη παράβαση: πρόστιμο 350 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 1 μήνα

  • Δεύτερη παράβαση: πρόστιμο 1.000 ευρώ + αφαίρεση για 6 μήνες

  • Τρίτη παράβαση: πρόστιμο 2.000 ευρώ + αφαίρεση για 12 μήνες

Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ

  • Έως 1,1 g/l: πρόστιμο 200-700 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 3 μήνες + υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος

  • Σε επανάληψη: πρόστιμο 1.000 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες

  • Πάνω από 1,1 g/l: πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση πινακίδων και έως 5 χρόνια φυλάκιση

Επαναλαμβανόμενη παράβαση με αλκοόλ:

  • Δεύτερη φορά: πρόστιμο 2.000 ευρώ + αφαίρεση διπλώματος για 7 χρόνια

  • Τρίτη φορά: πρόστιμο 4.000 ευρώ + αφαίρεση για 10 χρόνια

Προς μια νέα οδηγική κουλτούρα

Το νέο πλαίσιο του ΚΟΚ είναι πιο αυστηρό, στοχευμένο και προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες. Δεν περιορίζεται στην καταστολή, αλλά φιλοδοξεί να διαμορφώσει μια νέα οδηγική κουλτούρα, με σεβασμό, υπευθυνότητα και σύνεση. Ένα απαραίτητο βήμα για πιο ασφαλείς δρόμους και μια πολιτισμένη καθημερινότητα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ