ΑρχικήΕπικαιρότηταΟικοδόμος ο «εγκέφαλος» της σχεδόν τέλειας ληστείας στην Εθνική Πινακοθήκη

Οικοδόμος ο «εγκέφαλος» της σχεδόν τέλειας ληστείας στην Εθνική Πινακοθήκη

Την χαρακτήρισαν “ληστεία του αιώνα” και πήρε 9 χρόνια για να βρεθεί ο δράστης αλλά και οι πίνακες ανεκτίμητης αξίας, του Πικάσο και του Μοντριάν. Δυο σπουδαία έργα τα οποία “έκαναν φτερά” το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη και  “εγκέφαλος” της σχεδόν τέλειας ληστείας , όπως αποδείχθηκε, ήταν ένας 49χρονος οικοδόμος.

Το προφίλ του 49χρονου ληστή, που τον Ιανουάριο του 2012 μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη και έκλεψε δύο πίνακες, το «Γυναικείο κεφάλι», του Πάμπλο Πικάσο και «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν αλλά και ένα σχέδιο που καταστράφηκε την ίδια νύχτα, σκιαγράφησαν οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ κατά τη συνέντευξη τύπου που έδωσαν.

Ήταν ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 όταν οι δυο πίνακες  εξαφανίστηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη και πως αποκαλύφθηκε σήμερα, ο 49χρονος που συνελήφθη χθες για τη ληστεία του αιώνα από το τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής για την υπόθεση ήταν και ο μόνος δράστης.

«Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη συνέντευξη τύπου.

Παράλληλα, η κυρία Μενδώνη συνεχάρη την Ελληνική Αστυνομία για την προσήλωσή της στην ανεύρεση των κλεμμένων πινάκων.

«Eύχομαι όλα τα έργα στην πατρίδα μας να βρουν τη θέση που τους αρμόζει» ανέφερε από τη μεριά του ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Τα έργα εντοπίστηκαν στην Κερατέα, μέσα σε μία κρύπτη σε ρεματιά. Εκεί τα είχε κρύψει ο 49χρονος που διαμένει στο Πόρτο Ράφτη και υπέδειξε ο ίδιος στην Αστυνομία το σημείο όπου είχε κρύψει τα έργα.

Οι δύο αυτοί πίνακες βρίσκονται πλέον στα χέρια της ΕΛ.ΑΣ μετά τον εντοπισμό τους από το 2ο Τμήμα του ΥΔΕΖΙ.

«Βρέθηκε Έλληνας να τον στερήσει, βρέθηκαν Έλληνες να τον φέρουν πίσω», σχολίασε ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφερόμενος στο έργο του Πικάσο.

Στη συνέντευξη τύπου στην ελληνική αστυνομία ειπώθηκε ότι ο 49χρονος ήταν και ο μοναδικός κλέφτης, τονίζοντας ότι «δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή».

«Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ηταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του», αναφέρθηκε στην αρχή της συνέντευξης και ακολούθως σκιαγράφησαν το προφίλ του 49χρονου που έκανε τη ληστεία του αιώνα.

Συγκεκριμένα, όπως είπαν πρόκειται για 49χρονο ελαιοχρωματιστή, με γνώσεις οικοδομής και μεγάλο πάθος για την τέχνη, όπως ο ίδιος ισχυρίστηκε ο οποίος παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη πριν επιχειρήσει εκείνο το βράδυ να εισβάλλει και να κλέψει τους πίνακες.

Τους τελευταίους δυο μήνες ο 49χρονος τους είχε μεταφέρει στην Κερατέα όπου βρέθηκαν γιατί φοβήθηκε ότι θα συλληφθεί. Οι πίνακες ήταν καλά φυλαγμένοι, προσεκτικά τοποθετημένοι.

Είχε παρατηρήσει πότε πηγαίνουν για κάπνισμα οι φύλακες, για να μπορέσει να εισβάλλει και αυτό ήταν ένα σημείο κλειδί στην κλοπή. Σημαντικό στοιχείο ήταν ότι είχε παρατηρήσει ότι υπάρχουν γυψοσανίδες στην Πινακοθήκη (καθώς κρυβόταν ανάμεσα στις γυψοσανίδες). Ο 49χρονος δεν ήταν συλλέκτης, είχε, όμως φίλους που ήταν στο χώρο της τέχνης, ενώ έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και στην Ολλανδία. Πρόθεσή του, όπως ο ίδιος είπε, ήταν να έχει ένα ωραίο έργο τέχνης και ότι δεν είχε πρόθεση να τους πουλήσει.

Οι πίνακες μέχρι πριν από δύο μήνες βρίσκονταν στο σπίτι του 49χρονου, σύμφωνα με πληροφορίες, από ανώτατο αξιωματικό της αστυνομίας σε μια κρύπτη στο μπάνιο του.

Ωστόσο, δύο μήνες πριν, θορυβημένος από τα δημοσιεύματα ότι είναι κοντά στην ανεύρεσή τους τους μετέφερε.

Κατά τη συνέντευξη τύπου της αστυνομίας, αναφέρθηκε ότι κατά καιρούς υπήρχαν πληροφορίες για τους πίνακες και ερευνούνταν όλες μέχρι που ήρθε το αποτέλεσμα. Ηταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του, ανέφεραν.

Σε ότι αφορά τον τρίτο πίνακα, ένα σχέδιο, κατέληξε στην τουαλέτα. Κατά την κλοπή τραυματίστηκε, είδε ότι καταστράφηκε και τον πέταξε στην τουαλέτα.

Οι πίνακες άμεσα θα επιστρέψουν στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν το συντομότερο δυνατό.

Πώς έγινε η κλοπή

Η κλοπή των πινάκων έγινε μετά τις 4 π.μ. της 9ης Ιανουαρίου του 2012. Ο δράστης παραπλάνησε τον φύλακα προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς και τελικά κατάφερε να μπει στο εσωτερικό της πινακοθήκης, παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου.

Άρπαξε τους τρεις πίνακες και στη συνέχεια κάθισε στα σκαλιά που οδηγούν στο υπόγειο και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα.

Οι κινήσεις του (φορούσε σκούφο για να καλύπτει τα χαρακτηριστικά του) καταγράφηκαν από τις κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης.
Σύμφωνα με μια εκδοχή, στην «επιχείρηση» είχε πάρει μέρος και δεύτερο άτομο σε ρόλο τσιλιαδόρου.

Η απίστευτη ερωτική ιστορία πίσω από το  «Γυναικείο κεφάλι»

Πρόκειται για ένα έργο με τρομερή ερωτική φόρτιση που δώρισε στους Έλληνες ο ίδιος ο Πικάσο, ως τιμητική προσφορά για τη στάση του απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το «Γυναικείο κεφάλι», διαστάσεων 56×40 εκ., που φιλοτέχνησε το 1939 ο Ισπανός ζωγράφος, αποτυπώνει τη μούσα του, φωτογράφο Ντόρα Μάαρ, με την οποία έζησε μια θυελλώδη σχέση για εννέα ολόκληρα χρόνια.

o-pikaso-epistrefei-sto-spiti0

Ενας παράφορος έρωτας που ξεκίνησε στα 54 του χρόνια ενώ εκείνη ήταν μόλις 29 ετών. Αν και ο έρωτας αυτός έληξε άδοξα, με την Ντόρα Μάαρ να βυθίζεται για πάντα στα σκοτάδια του εαυτού της και τη μοναξιά, παρέμεινε η αιώνια μούσα του ζωγράφου και η πιο δυνατή σχέση της ζωής του.

Μια σχέση που αποτυπώθηκε σε λευκό καμβά με γαλάζιες και πράσινες αποχρώσεις και όχι για πρώτη φορά, καθώς είχε απεικονιστεί και σε άλλα έργα του Πικάσο.

Ο ίδιος, έχοντας βιώσει τον Ισπανικό Εμφύλιο, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το διασημότερο δημιούργημα του, την «Γκερνίκα», αποφάσισε να δωρίσει το «Γυναικείο κεφάλι» στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη στάση του απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

«Pour le peuple Grec. Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό. Φόρος τιμής από τον Πικάσο), αναφέρει στο πίσω μέρος του καμβά η αφιέρωση που φέρει ημερομηνία 14/10/1939.

Ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ»

Εθνική Πινακοθήκη: Πού εντοπίστηκαν έργα των Πικάσο και Μοντριάν | Athens Voice

Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905. Απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.