ΑρχικήΕπικαιρότηταΤα σχολεία του κόσμου: Πως λειτουργούν στις υπόλοιπες χώρες εν μέσω πανδημίας

Τα σχολεία του κόσμου: Πως λειτουργούν στις υπόλοιπες χώρες εν μέσω πανδημίας

-Το μεγαλύτερο θύμα της πανδημίας είναι η εκπαίδευση. Έχει επηρεάσει σχεδόν 2 δις παιδιά και νέους στον κόσμο. Το γεγονός ότι για πρώτη φορά χρειάστηκε να κλείσουν τα σχολεία υπήρξε από μόνο του συγκλονιστικό.

Και μπροστά σ’ αυτό το συγκλονιστικό γεγονός κυβερνήσεις και αντιπολιτεύσεις έσκυψαν το κεφάλι. Γι’ αυτό και παντού προσπάθησαν να κλείσουν τα πάντα εκτός από τα σχολεία. Δεν τα κατάφεραν. Οι περισσότερες χώρες ξανάνοιξαν τα σχολεία, αλλά με το δεύτερο κύμα χρειάστηκε να τα ξανακλείσουν.

-Αμέσως προσπάθησαν να κρατήσουν ζωντανή την επαφή με το σχολείο μέσω της τηλεκπαίδευσης. Δεν στάθηκε εύκολο παντού. Σε μερικές περιπτώσεις, στην Αφρική, στην Ασία, στάθηκε αδύνατον. Τα σχολεία έμειναν κλειστά από τον Μάρτιο ως το Φθινόπωρο χωρίς τηλεκπαίδευση, γεγονός που οδηγεί στην μοιραία πρόβλεψη ότι περί τα 25 εκ. παιδιά δεν θα ξαναβρούν τον δρόμο τους προς τα θρανία. Στη Νότια Αφρική, πολλά παιδιά μετακόμισαν στα σπίτια των δασκάλων τους για να συνεχίσουν τα μαθήματά τους.

Γενικά: Πουθενά στον κόσμο δεν χτίστηκαν σχολεία, ούτε χρησιμοποιήθηκαν άλλες αίθουσες εκτός σχολικών συγκροτημάτων, για τον φόβο των σεισμών. Παντού η τηλεκπαίδευση είχε προβλήματα. Πουθενά δεν  μοιράστηκαν όσα laptop χρειάζονταν. Πουθενά δεν έγιναν απεριόριστες προσλήψεις. Παντού ακολουθήθηκε ο γενικός κανόνας: Συχνό πλύσιμο χεριών και συχνός αερισμός των τάξεων. Αυτή ήταν η γενική οδηγία σ’ αυτήν την γιγάντια εκπαιδευτική κρίση.

Στη Γερμανία: Ακούμε συχνά ότι η γερμανική κυβέρνηση ενέκρινε ποσό 500 εκ. ευρώ για την προμήθεια φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών στους μαθητές. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδας Handelsblat, μόνο το 14% των μαθητών έχει προμηθευτεί laptop από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι το 63% των εκπαιδευτικών δεν διαθέτει τις αναγκαίες γνώσεις για να προσφέρει τηλεκπαίδευση και αυτός ήταν ο βασικός λόγος που στη Γερμανία τα σχολεία παρέμειναν ανοιχτά το μεγαλύτερο διάστημα.

Στην Ολλανδία: Οι τάξεις είναι γεμάτες. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχουν σχέδια για περισσότερα μέτρα ασφαλείας. Διατέθηκαν επιπλέον 210 εκ ευρώ για την αντιμετώπιση των ελλείψεων σε προσωπικό, αλλά στον προϋπολογισμό του 2021. Σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου διατέθηκαν 320 εκ μέσα στο 2020, επιπλέον του προϋπολογισμού.

Στη Δανία: Ούτε εκεί έχτισαν σχολεία. Στο πρώτο άνοιγμα τα μισά παιδιά βρίσκονταν στις τάξεις και τα άλλα μισά στο ύπαιθρο, στα δάση, κάτι που είναι δημοφιλές σ’ αυτές τις χώρες. Στο δεύτερο άνοιγμα είχε χαλάσει ο καιρός, τα παιδιά επέστρεψαν στις τάξεις κανονικά, χωρίς αποστάσεις, χωρίς ούτε ένα κενό θρανίο, χωρίς μάσκες. Στηρίχθηκαν στους κανόνες υγιεινής για την εφαρμογή των οποίων υπήρξε στενή συνεργασία του κράτους με τους συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών, οι οποίοι βοήθησαν πολύ στο να τηρηθούν οι κανόνες υγιεινής.

Στη Γαλλία: Απολυμάνσεις, μάσκες, αερισμός των αιθουσών για 15 λεπτά κάθε δύο ώρες. Στο πρώτο άνοιγμα τα μαθήματα γίνονταν εκ περιτροπής. Τα σχολεία ξαναέκλεισαν στις 29 Οκτωβρίου.

Στη Βρετανία: Μετά το 2018 οι δαπάνες για την παιδεία μειώθηκαν κατά 8%. Και εκεί έμφαση δίνεται στις απολυμάνσεις και στον αερισμό των τάξεων. Τον περασμένο Απρίλιο η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί 540.000 laptop, αλλά τελικά μοιράστηκαν 220.000.

Στην Αυστρία τα σχολεία ξανάκλεισαν στις 17 Νοεμβρίου. Όσο λειτουργούσαν, τα μισά παιδιά παρακολουθούσαν δια ζώσης διδασκαλία Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη και τα άλλα μισά Πέμπτη και Παρασκευή τη μία εβδομάδα. Την επόμενη εβδομάδα άλλαζε η σειρά.

Στην Ιταλία με το διάταγμα Ristori είχαν διατεθεί 85 εκ. για 211.000 laptop και 117.000 δωρεάν συνδέσεις. Αλλά τον Σεπτέμβριο οι ανάγκες ήταν για πάνω από 283.000 laptop και 336.000 συνδέσεις. Επιπλέον, μόνο το 17,4% των σχολικών δομών είναι κατάλληλα εξοπλισμένες ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να συνδεθούν από το σχολείο. Τα σχολεία έκλεισαν τελικά στις 17 Νοεμβρίου.

Στην Ισπανία: Το μεγάλο πρόβλημα παραμένει ότι υπάρχουν 17 στρατηγικές από 17 Αυτονομίες. Λείπουν χιλιάδες καθηγητές ενώ οι συμβάσεις των αναπληρωτών λήγουν στις 21 Δεκεμβρίου και πολλές αυτονομίες υποστηρίζουν ότι δεν έχουν τα αναγκαία κονδύλια για να τις ανανεώσουν.

Στο Βέλγιο: Οι οδηγίες είναι κάθε φορά που κρίνουν οι τοπικές αρχές τα μισά παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο την μία εβδομάδα και τα άλλα μισά την άλλη.

Στροφή στην τηλεκπαίδευση έκανε και η Σουηδία, ενώ στη Βουλγαρία τα μαθήματα γίνονται μόνο με τηλεκπαίδευση.

Συμπέρασμα: Τα παραδείγματα από το εξωτερικό χρησιμεύουν για να διαλύονται οι μύθοι ότι παντού όλα πηγαίνουν ρολόι και μόνο στην Ελλάδα έχουμε προβλήματα. Αντίθετα, η Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, τα πήγε πολύ καλύτερα. Το γεγονός ότι στην Ελλάδα στην τηλεκπαίδευση έλαβαν μέρος 1,6 εκ. μαθητές και εκπαιδευτικοί ήταν ένας πραγματικός άθλος. Η χώρα μας έχει ξοδέψει πολλά χρήματα επί χρόνια ώστε να εκπαιδευτούν και στις νέες τεχνολογίες οι εκπαιδευτικοί μας με πολλά σεμινάρια.

Η εκπαίδευση αποτελεί ένα μεγάλο ηθικό καθήκον και αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι.

Σοφία Βούλτεψη, βουλευτής ΝΔ