ΑρχικήΕπικαιρότηταΤι είναι το μάθημα «Hθικής» που θα ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα την...

Τι είναι το μάθημα «Hθικής» που θα ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα την επόμενη χρονιά

Από το σχολικό έτος 2026-2027, οι μαθητές που εξαιρούνται από το μάθημα των Θρησκευτικών θα παρακολουθούν μάθημα Ηθικής. Το σχετικό πρόγραμμα σπουδών έχει ήδη δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και θα εφαρμοστεί σε όλες τις βαθμίδες όπου διδάσκονται Θρησκευτικά, δηλαδή από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Σπύρος Δουκάκης, μιλώντας στην εκπομπή «ΣΥΝΔΕΣΙΣ» της ΕΡΤNEWS, εξήγησε ότι η Ηθική δεν θα αποτελεί ένα «μεμονωμένο» μάθημα, αλλά θα εντάσσεται οργανικά στη σχολική ζωή, σε σύνδεση με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, δράσεις ενεργού πολίτη και άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως η Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή και η Ιστορία. Δεν θα περιορίζεται σε μια θεωρητική παρουσίαση φιλοσοφικών ρευμάτων, αλλά θα εστιάζει στις ηθικές πλευρές πραγματικών, καθημερινών ζητημάτων που απασχολούν τους μαθητές.

Παράλληλα, ο κ. Δουκάκης αναφέρθηκε συνολικά στην εικόνα του ελληνικού σχολείου, με αφορμή τα πρόσφατα αποτελέσματα της PISA. Όπως σημείωσε, η Ελλάδα καταγράφει χαμηλές επιδόσεις σε θεμελιώδεις δεξιότητες: 47% των μαθητών αποτυγχάνουν στα μαθηματικά, 30% στην κατανόηση κειμένου και 28% στις φυσικές επιστήμες. Την ίδια στιγμή, όμως, η χώρα εμφανίζει σχεδόν μηδενική σχολική διαρροή – στοιχείο που θεωρείται μοναδικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Κατά τον πρόεδρο του ΙΕΠ, η χαμηλή επίδοση δεν σχετίζεται με την «ικανότητα» των μαθητών, αλλά με δομικά προβλήματα του συστήματος: ξεπερασμένα αναλυτικά προγράμματα, έλλειψη σύγχρονων εκπαιδευτικών εργαλείων και υλικού. Για τον λόγο αυτό προωθείται ένα πλέγμα παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει:

  • Νέα σχολικά βιβλία και εμπλουτισμό της διδακτέας ύλης με σύγχρονα λογοτεχνικά έργα.

  • Ειδικές ψηφιακές πλατφόρμες με θέματα «τύπου PISA», ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με τη λογική των διεθνών αξιολογήσεων.

  • Τράπεζες θεμάτων με κλιμακωτή δυσκολία στην Α’ Λυκείου.

  • Διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας μέσα στην τάξη.

  • Συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών.

Παρά τις αλλαγές που έχουν ήδη δρομολογηθεί, προβλήματα όπως η ελλιπής ορθογραφία στο Δημοτικό και η ανεπαρκής προετοιμασία των μαθητών για τις απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σπουδών εξακολουθούν να απασχολούν ΙΕΠ και Υπουργείο. Η προσπάθεια, όπως τονίστηκε, εστιάζει πλέον στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας μέσα στην τάξη, με μεγαλύτερη έμφαση στις δεξιότητες και στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών.

Με αφορμή δε την υπόθεση της εκπαιδευτικού που κατήγγειλε 6χρονο μαθητή, ο κ. Δουκάκης αναγνώρισε ότι το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών βελτιώνεται σταδιακά, αλλά η εφαρμογή του στην πράξη συχνά συναντά αντιδράσεις. Παράλληλα, όπως ανέφερε, βρίσκονται σε εξέλιξη οι προβλεπόμενες διοικητικές διαδικασίες για περιπτώσεις εκπαιδευτικών που αρνούνται να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση ή δεν τηρούν τα θεσμοθετημένα μέτρα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ