Τι πραγματικά συνέβη με το φιάσκο της eFood

45 mins read

Λίγες είναι οι περιπτώσεις ενός φιάσκου που μπορεί να καταστρέψει την εταιρική εικόνα μιας εταιρείας σε τόσο λίγα λεπτά, όσα χρειάστηκαν δηλαδή για να πατήσει κάποιος το κουμπί της ηλεκτρονικής εφαρμογής και να στείλει σε μερίδα των εργαζομένων-διανομέων της eFood μια ανακοίνωση που απαιτούσε την αλλαγή της μεταξύ τους εργασιακής σχέσης με εναλλακτική την απόλυση.

Όσα έγιναν από εκεί και πέρα, είναι απλώς ένα τεράστιο λάθος. Σε κάθε επίπεδο.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Είναι προφανές ότι η εταιρεία έχει κάθε δικαίωμα να απολύει όποιον εργαζόμενο δεν της κάνει (τηρώντας φυσικά τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος). Για μία εταιρεία όμως που έγινε κολοσσός εν μέσω της πανδημίας βασιζόμενη σε μερικές γραμμές κώδικα αλλά και στην σκληρή δουλειά των εργαζομένων της, το να προχωρά με τόσο απρόσωπο τρόπο (μέσω εφαρμογής) στην ενημέρωση των συνεργατών της, δείχνει αδυναμία της διοίκησης να διαχειριστεί ένα τόσο μεγάλο brand αλλά κυρίως δείχνει έλλειψη ενσυναίσθησης.

Στην πραγματικότητα, η eFood δείχνει ότι δεν αρκεί το σωστό timing και μια γερή δόση τύχης για να προχωρήσεις. Και σίγουρα ο κυνισμός δεν μπορεί να είναι η απάντηση στην έλλειψη οργάνωσης και εταιρικής κουλούρας.

Δύο ημέρες μετά το ξέσπασμα της κρίσης, η εταιρεία τηρούσε “σιγήν ιχθύος” για την υπόθεση. Προφανώς οι ‘κακοί- σύμβουλοί της, θα θεώρησαν ότι το θέμα θα ξεχαστεί. Έκαναν λάθος.

Η “σιγή” όμως κατά τη γνώμη μου δεν προήλθε από επιλογή αλλά από αδυναμία και έλλειψη οργάνωσης.

Σε τηλεφώνημά μου στα κεντρικά της εταιρείας το πρωί της Παρασκευής, η ευγενική κυρία που σήκωσε το τηλέφωνο δεν γνώριζε να μου απαντήσει αν υπάρχει διεύθυνση επικοινωνίας απ’ όπου θα μπορούσα να λάβω πληροφορίες για το συμβάν. Υποθέτω ότι όλο και κάποια εταιρεία θα είχαν πληρώσει για να τους φτιάξει σενάρια διαχείρισης κρίσης. Τώρα κλαίνε τα λεφτά τους μαζί με τη χαμένη φήμη της εταιρείας τους.

Η ίδια η διοίκηση της εταιρείας δεν απαντά στις κλήσεις, ούτε στα κινητά τηλέφωνα. Έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στο ρητό “κάθε θαύμα, τρεις μέρες” και ελπίζουν να ξεχαστεί η υπόθεση. Ευτυχώς που δεν είναι εισηγμένη η εταιρεία σε κάποιο μεγάλο χρηματιστήριο του πλανήτη. Ειδάλλως οι μέτοχοι, θα τους είχαν ήδη κυνηγήσει.

Μερικοί συνάδελφοι στάθηκαν πιο τυχεροί και επικοινώνησαν με στελέχη της εταιρείας. όπως γράφουν στα ρεπορτάζ τους, τα στελέχη δεν θέλησαν να τοποθετηθούν και θα υπάρξει ανακοίνωση της εταιρείας “τις επόμενες ημέρες”. Αν στο μέλλον φτιάξουμε ένα εγχειρίδιο για το τι δεν πρέπει να κάνει κανείς σε θέματα επικοινωνίας, νομίζω δικαιωματικά η περίπτωση eFood θα καταλαμβάνει ένα κεφάλαιο, πριν ακόμη και απ’ τον πρόλογο.

Η έλλειψη ενσυναίσθησης, δεν πέρασε φυσικά απαρατήρητη και από τα λαγωνικά των social media, τα οποία έσπευσαν να κατασπαράξουν το brand. Και δικαίως.

Κυρίως, διότι η εταιρεία κατάφερε να τζιράρει πέρυσι σχεδόν 65 εκατ. ευρώ. βασιζόμενη μόνο στη σκληρή δουλειά των διανομέων της, καθώς δεν παράγει κάτι, απλά μεταφέρει. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές της καταστάσεις, ο κύκλος εργασιών της σημείωσε πέρυσι αύξηση της τάξεως του 49% και διαμορφώθηκε στο ποσό των 64,4 εκατ. ευρώ, από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν κατά 26,7% φθάνοντας στα 21,3 εκατ. ευρώ, από 16,8 εκατ. ευρώ το 2019.

Τώρα, προφανώς σκέφτηκαν ότι μετά την επιτυχία χρειάζεται εξορθολογισμός και επιχειρούν (πιθανότατα με βάση τις αξιολογήσεις που οι ίδιοι κάνουν) να μειώσουν το κόστος και να κρατήσουν τους καλύτερους και ταχύτερους διανομείς. Αντί όμως να το πράξουν με ευγένεια και συνεννόηση, προτίμησαν να το κάνουν με ένα απρόσωπο -εξοργιστικό- μήνυμα.

Ο Νόμος στην Ελλάδα προβλέπει όσα κάνουν. Ειδικότερα “οι συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες μπορούν υπό προϋποθέσεις να συνδέονται με τους παρόχους υπηρεσιών με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου”. Μια εταιρεία όμως που κερδίζει τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρόνο, οφείλει να αντιμετωπίζει με σεβασμό την κοινωνία και τους συνεργάτες της. Ακόμη και την ώρα που αποφασίζει ότι θέλει να τερματίσει τη συνεργασία.

Ειδάλλως προκαλεί τις αντιδράσεις που όλοι μπορούμε να δούμε στα social media και τρέχει να δικαιολογήσει, τα αδικαιολόγητα.

Για να συμπληρωθεί το παζλ των λαθών, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών που έσπευσαν να υποστηρίξουν τους διανομείς, δείχνει πόσο ιδεοληπτικά απαίδευτη είναι η κοινωνία. Οι μισοί, κομματικά ορμώμενοι, δεν αναγνωρίζουν καν το δικαίωμα του εργοδότη στο να απολύει εργαζομένους. Ίσως πιστεύουν ότι πρέπει μόνο να προσλαμβάνει.

Τοι χειρότερο είναι ότι και οι υπόλοιποι επιλέγουν ως λύση να διαγράψουν την εφαρμογή και να μην παραγγείλουν ποτέ ξανά από το eFood. Αποτελούν προφανώς τη Νέμεση για τους αλαζόνες ιδιοκτήτες της, δεν αντιλαμβάνονται όμως ότι με το τρόπο αυτό, θα χάσουν τη δουλειά τους και όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.

«Η εταιρεία εκβιάζει τους διανομείς με το δίλημμα άνεργος ή συνεργάτης»

Αναστάτωση και οργή έχει φέρει η ανακοίνωση της εταιρείας στους εργαζομένους, οι οποίοι δεν είναι διατεθειμένοι να χάσουν την κατεκτημένη σχέση εργασίας που είχαν ως τώρα.

Το Συνδικάτο Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής, τονίζει, μεταξύ άλλων, πως η εταιρεία «εκβιάζει τους διανομείς με το δίλημμα άνεργος ή συνεργάτης».

Ειδικότερα, σε σχετική ανακοίνωση του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής αναφέρεται:

«Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων μέσω της δουλεμπορικής εταιρείας Manpower Group αποδείχτηκαν το εργαλείο της e-food ώστε, όποτε τη συμφέρει, να απαλλάσσεται από τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των διανομέων. Τέτοιο εργαλείο είναι και η αξιολόγηση με τα batch, που με τα λεγόμενα κριτήρια παραγωγικότητας αυξήθηκε η εντατικοποίηση της δουλειάς, οι μεγάλες αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης.

Τελικά, αποδεικνύεται περίτρανα ότι είναι ψέματα όσα είχαν ειπωθεί στις συνεντεύξεις και στην εκπαίδευση σχετικά με το ότι στον έναν χρόνο εργασίας όσοι είναι με την Manpower, αποκτούν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους. Μάλιστα, η εταιρεία εκβιάζει τους συναδέλφους διανομείς με χαμηλή αξιολόγηση, με το δίλλημα ή άνεργος ή “συνεργάτης”. Όπου “συνεργάτης”, εννοείται η εφαρμογή του νέου νόμου της κυβέρνησης που φωτογραφίζει το freelancer, όπου προβλέπεται εξάμηνη ορισμένου χρόνου σύμβαση που απαλλάσσει την εταιρεία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα πληρώνοντας με το κομμάτι. Τακτική που ακολουθεί έτσι και αλλιώς η πολυεθνική Delivery Hero σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται και με αυτόν τον τρόπο ανταγωνίζεται και όλες τις υπόλοιπες».

Στη Θεσσαλονίκη συνέλευση εργαζομένων της εταιρείας καλεσμένη από την επιτροπή αγώνα διανομέων θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα στις 10.30 στο Εργατικό Κέντρο.

«Ήρθε η ώρα να δείξουμε και εμείς οι διανομείς την πραγματική μας δύναμη» αναφέρει το κάλεσμα.

 

 

Facebook Comments