Ο Μακρόν στα δίχτυα του σκανδάλου της Uber

36 mins read

Χιλιάδες αρχεία που διέρρευσαν αποκαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο η Uber “φλερτάρει” κορυφαίους πολιτικούς και πόσο μακριά έφτασε για να αποφύγει τη δικαιοσύνη.

Αναφέρουν λεπτομερώς την εκτεταμένη βοήθεια που έλαβε η εταιρεία από ηγέτες όπως ο Εμανουέλ Μακρόν και η πρώην επίτροπος της ΕΕ Νίλι Κρόες.

Δείχνουν επίσης πώς το πρώην αφεντικό της εταιρείας ταξί διέταξε προσωπικά τη χρήση ενός “διακόπτη έκτακτης ανάγκης” για να αποτρέψει την πρόσβαση της αστυνομίας στους υπολογιστές.

Η Uber λέει ότι «η συμπεριφορά της στο παρελθόν δεν ήταν σύμφωνη με τις σημερινές αξίες» και είναι μια «διαφορετική εταιρεία» σήμερα.

Τα αρχεία της Uber είναι ένας θησαυρός με περισσότερες από 124.000 εγγραφές, συμπεριλαμβανομένων 83.000 email και 1.000 άλλων αρχείων που περιλαμβάνουν συνομιλίες από το 2013 έως το 2017.

Διέρρευσαν στον Guardian και κοινοποιήθηκαν στη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητικών Δημοσιογράφων και σε διάφορους οργανισμούς μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του BBC Panorama. Αποκαλύπτουν, για πρώτη φορά, πώς με μια επιχείρηση 90 εκατομμυρίων δολαρίων σε λόμπινγκ και δημόσιες σχέσεις ετησίως στρατολόγησε πολιτικούς για να βοηθήσουν στην εκστρατεία της, ώστε να φέρει τα πάνω – κάτω τον κλάδο των ταξί στην Ευρώπη.

Ενώ οι Γάλλοι οδηγοί ταξί διοργάνωσαν μερικές φορές βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους κατά της Uber, ο νυν πρόεδρος Μακρόν είχε συνομιλίες με το αμφιλεγόμενο αφεντικό της Uber, Travis Kalanick, στον οποίον είχε υποσχεθεί ότι θα μεταρρυθμίσει τους νόμους προς όφελος της εταιρείας.

Οι αδίστακτες επιχειρηματικές μέθοδοι της Uber ήταν ευρέως γνωστές, αλλά για πρώτη φορά τα αρχεία δίνουν μια μοναδική εσωτερική εικόνα των μεθόδων που χρησιμοποιούσε για την επίτευξη των στόχων της.

Δείχνουν πώς η πρώην επίτροπος ψηφιακής τεχνολογίας της ΕΕ Νίλι Κρόες, μία από τους κορυφαίους αξιωματούχους των Βρυξελλών, βρισκόταν σε συνομιλίες για να ενταχθεί στην Uber πριν λήξει η θητεία της – και στη συνέχεια άσκησε κρυφά πιέσεις για την εταιρεία, σε ενδεχόμενη παραβίαση των κανόνων δεοντολογίας της ΕΕ.

Εκείνη την εποχή, η Uber δεν ήταν απλώς μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κόσμο – ήταν μια από τις πιο αμφιλεγόμενες, με δικαστικές υποθέσεις, ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση και σκάνδαλα παραβίασης δεδομένων.

Τελικά οι μέτοχοι είχαν αρκετά και ο Τράβις Καλάνικ αναγκάστηκε να αποχωρήσει το 2017.

Η εταιρεία λέει ότι ο αντικαταστάτης του, Ντάρα Κροσροβσάχι, είχε «να μεταμορφώσει κάθε πτυχή του τρόπου λειτουργίας της Uber».

«Θεαματική» βοήθεια του Μακρόν

Το Παρίσι ήταν το σκηνικό της πρώτης εκτόξευσης της Uber στην Ευρώπη και συνάντησε σκληρή αντίσταση από το συνδικάτο των ταξί, με αποκορύφωμα τις βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους.

Τον Αύγουστο του 2014, ο φιλόδοξος πρώην τραπεζίτης Εμανουέλ Μακρόν είχε μόλις διοριστεί υπουργός Οικονομίας. Έβλεπε την Uber ως πηγή ανάπτυξης ενώ χρειαζόταν πολύ τις νέες θέσεις εργασίας και ήθελε να βοηθήσει.

Τον Οκτώβριο εκείνο, είχε μια συνάντηση με τον κ. Καλάνικ και άλλα στελέχη, η οποία σηματοδότησε την έναρξη μιας μακράς -αλλά ελάχιστα γνωστής- θητείας ως υπερασπιστής των συμφερόντων της αμφιλεγόμενης εταιρείας εντός της κυβέρνησης.

Ο λομπίστας της Uber Μαρκ Μακγκάν περιέγραψε τη συνάντηση ως “Θεαματική. Κάτι που δεν είχε ξαναδεί”, όπως δείχνουν τα αρχεία. «Θα χορέψουμε σύντομα», πρόσθεσε.

Ο Εμανουέλ και ο Τράβις συναντήθηκαν τουλάχιστον τέσσερις φορές, όπως δείχνουν τα αρχεία – στο Παρίσι και στη διάσκεψη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας. Μόνο η συνάντηση στο Νταβός είχε δημοσιοποιηθεί.

Κάποια στιγμή η Uber έγραψε στον Μακρόν λέγοντας ότι ήταν «εξαιρετικά ευγνώμων». «Το άνοιγμα και το καλωσόρισμα που δεχόμαστε είναι ασυνήθιστο στις σχέσεις κυβέρνησης-βιομηχανίας».

Οι Γάλλοι οδηγοί ταξί εξοργίστηκαν ιδιαίτερα με την κυκλοφορία του UberPop το 2014 – μιας υπηρεσίας που επέτρεπε σε οδηγούς χωρίς άδεια να προσφέρουν υπηρεσίες, σε πολύ χαμηλότερες τιμές.

Τα δικαστήρια και το κοινοβούλιο το απαγόρευσαν, αλλά η Uber διατήρησε την υπηρεσία σε λειτουργία καθώς αμφισβήτησε τον νόμο.

Ο Μακρόν δεν πίστευε ότι υπήρχε μέλλον για την UberPop, αλλά συμφώνησε να συνεργαστεί με την εταιρεία για να ξαναγράψει τους νόμους της Γαλλίας που διέπουν τις άλλες υπηρεσίες της.

“Η Uber θα παράσχει το περίγραμμα για ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για το ridesharing. Θα συνδέσουμε τις αντίστοιχες ομάδες μας για να αρχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια εφικτή πρόταση που θα μπορούσε να γίνει το επίσημο πλαίσιο στη Γαλλία”, αναφέρει ένα email από τον Τράβις Καλάνικ στον Μακρόν.

Στις 25 Ιουνίου 2015, οι διαδηλώσεις έγιναν βίαιες και μια εβδομάδα αργότερα ο Μακρόν έστειλε μήνυμα στον Καλάνικ με μια προφανή προσφορά βοήθειας. «Θα συγκεντρώσω τους πάντες την επόμενη εβδομάδα για να προετοιμάσω τη μεταρρύθμιση και να διορθώσω τον νόμο».

Την ίδια μέρα, η Uber ανακοίνωσε την αναστολή του UberPop στη Γαλλία.

Μήνες αργότερα ο Μακρόν υπέγραψε διάταγμα που χαλαρώνει τις απαιτήσεις για την αδειοδότηση των οδηγών της Uber.

Η έκταση της σχέσης του προέδρου της Γαλλίας με την αμφιλεγόμενη εταιρεία που λειτουργούσε κατά παράβαση της γαλλικής νομοθεσίας δεν έχει αποκαλυφθεί μέχρι στιγμής.

Ένας εκπρόσωπος του Μακρόν ανέφερε σε ένα email: «Οι αρμοδιότητές του τον οδήγησαν φυσικά να συναντηθεί και να αλληλεπιδράσει με πολλές εταιρείες που εμπλέκονται στην απότομη αλλαγή που σημειώθηκε εκείνα τα χρόνια στον τομέα των υπηρεσιών, η οποία έπρεπε να διευκολυνθεί με το ξεκλείδωμα των διοικητικών και κανονιστικών εμποδίων. .”

ΠΗΓΗ: bbc.com

Facebook Comments