Άρθρο Συντάγματος 21 παρ.5: «Το Kράτος μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων, όπως νόμος ορίζει»

37 mins read

Καμία κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν μπορεί να ανατρέψει άμεσα ή έμμεσα τον δημόσιο χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης υπό το ισχύον Σύνταγμα.

Ούτε φυσικά από το επόμενο καθώς η συγκεκριμένη διάταξη δεν προτάθηκε προς αναθεώρηση.

Αυτά για αρχή, προκειμένου να θέσουμε το ορθό πλαίσιο συζήτησης, μακριά από κραυγές κινδυνολογίας και πανικού. Το κράτος, βάσει του ανωτέρω άρθρου του Συντάγματος, μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων, είναι επομένως εγγυητής και θεματοφύλακας της κοινωνικής ασφάλισης και της ισότιμης και απρόσκοπτης καταβολής των παροχών που δικαιούται κάθε Έλληνας πολίτης, ανεξαρτήτως οικονομικών συνθηκών. Το κράτος συνεπώς λαμβάνει όλα εκείνα τα μέτρα που κρίνονται πρόσφορα προκειμένου να εκπληρωθεί ο σκοπός του εκάστοτε κοινωνικού δικαιώματος. Συνεπώς ο δημόσιος χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης με τη συνταγματική προστασία που απολαμβάνει, δεν μπορεί ούτε να καταλυθεί ούτε να απειληθεί από την ανάθεση εργασιών που σχετίζονται με την απονομή σύνταξης σε δικηγόρους και λογιστές. Η συνταξιοδοτική απόφαση ως διοικητική πράξη που φέρει όλα τα απαραίτητα εξωτερικά και τυπικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται προκειμένου να είναι σύννομη, εκπληρώνοντας όλες τις προβλεπόμενες αρχές της νομιμότητας, της αρμοδιότητας κλπ, εκδίδεται, μόνο από τον αρμόδιο φορέα, εν προκειμένω τον e-ΕΦΚΑ.

Ας έρθουμε τώρα στην ουσία. Υπηρετώντας επί 18 έτη στον μεγαλύτερο ασφαλιστικό φορέα της χώρας και έχοντας τιμηθεί από τους συναδέλφους μου ως εκπρόσωπος τους, θεωρώ πως έχω μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με τα αίτια της δημιουργίας των εκκρεμοτήτων στα τμήματα συντάξεων. Πρωταρχική αιτία υπήρξε κατά τη γνώμη μου ο ν.4387/16 του κ.Κατρούγκαλου που επί τρία χρόνια φρέναρε κυριολεκτικά την έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων, διότι συνέδεσε για πρώτη φορά τον υπολογισμό των εισφορών με το εισόδημα, γεγονός που κανένα λογισμικό δεν μπορούσε να υποστηρίξει, παρά τις επίμονες προσπάθειες όλων των αρμοδίων, πρόβλημα που κατά ένα μέρος εξακολουθεί να υπάρχει. Προφανώς φταίει και η φύρδην μίγδην ενοποίηση όλων των πρώην ταμείων χωρίς να έχουν ληφθεί οι ελάχιστες προϋποθέσεις ενοποίησης. Προφανώς φταίει κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό και η έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού, οι απαρχαιωμένοι Η/Υ, η έλλειψη φωτοτυπικών μηχανημάτων, γραφίτη, εκτυπωτών κλπ., ελλείψεις που καθιστούν τη λειτουργία της υπηρεσίας δυσχερέστατη. Η κατάσταση είναι τραγική και για τους συνταξιούχους και για τους εργαζόμενους που εισπράττουν την αφόρητη πίεση ταχείας έκδοσης των συντάξεων. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες αντιμετώπισης των συσσωρευμένων προβλημάτων, π.χ. είμαστε κοντά στην άμεση προμήθεια υπολογιστών μέσω διαγωνισμού, η αναμονή είναι ήδη τεράστια για τους συνταξιούχους.

Κατά τη γνώμη μου, η πρόταση του Υπουργού κ.Κ.Χατζηδάκη για τη συμμετοχή δικηγόρων και λογιστών, ως μέσο άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος, είναι καταρχήν καλοδεχούμενη, όπως εξάλλου κάθε βοήθεια είτε προέρχεται από τον ιδιωτικό είτε από τον δημόσιο τομέα. Οι ιδεοληψίες και οι φοβίες πρέπει επιτέλους να ξεπεραστούν. Βρισκόμαστε στο 2021, δεν μπορεί να συντηρούμε ξεπερασμένες πρακτικές και απόψεις ούτε να δαιμονοποιούμε κάθε τι ιδιωτικό. Αν θέλουμε να είμαστε χρήσιμοι, ας απαντήσουμε με ειλικρίνεια στο εξής: υπάρχουν ή όχι εδώ και χρόνια δικηγορικά και λογιστικά γραφεία όπου προστρέχουν εκόντες άκοντες εκατοντάδες συνταξιούχοι προκειμένου να ενημερωθούν για το πότε βγαίνουν στη σύνταξη, πόσα ένσημα έχουν, αν πρέπει να εξαγοράσουν επιπλέον χρόνο ασφάλισης κλπ; Δεν πληρώνουν σήμερα οι υποψήφιοι συνταξιούχοι τις επισκέψεις στα γραφεία αυτά; Αυτή είναι η δημόσια ασφάλιση που θέλουμε να διαφυλάξουμε; Προφανώς και όχι. Θα πει κάποιος πως με την πρόταση του Υπουργού, η δράση αυτή νομιμοποιείται και επισημοποιείται. Προσωπικά δεν βλέπω κάτι μεμπτό σε αυτό, αντιθέτως θα προκύψουν διαφανείς και ανοιχτές συναλλαγές, που μόνο θετικά μπορούν να επιδράσουν. Παρόλα αυτά, είμαι αντίθετη στην έκδοση εκ μέρους των ιδιωτών οποιασδήποτε βεβαιωτικής ή διαπιστωτικής πράξης είναι απαραίτητη για την απονομή της σύνταξης, όχι λόγω δήθεν απειρίας ή άγνοιας, αυτά δεν τα θεωρώ σοβαρές αιτιάσεις, αλλά κυρίως λόγω του γεγονότος, πως κάθε πράξη που αποτελεί κομμάτι για την έκδοση της κύριας σύνταξης, θα πρέπει, ως διοικητική πράξη, να έχει τη σφραγίδα και την εγγύηση της κρατικής εξουσίας.

Οπότε πώς θα μπορούσαν να συνδράμουν οι ιδιώτες; Κατά την ταπεινή μου γνώμη, θα μπορούσαν, να ωριμάζουν έναν συνταξιοδοτικό φάκελο, πχ να αναλαμβάνουν σε περίπτωση διαδοχικής ασφάλισης τη συγκέντρωση όλων των απαραίτητων δεδομένων, που σημαίνει, να πραγματοποιούν την αλληλογραφία με τα εμπλεκόμενα ταμεία, τα οποία θα είναι υποχρεωμένα να τους απαντούν και στη συνέχεια να υποβάλουν τον φάκελο στον e-ΕΦΚΑ. Για τις δε εκκρεμείς συντάξεις, οι περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης είναι μια μεγάλη πληγή όπου επίσης θα μπορούσαν να συνδράμουν. Υπάρχουν πχ συγκεκριμένα πρώην ταμεία που ο χρόνος αναμονής, μέχρι να απαντήσουν για τον χρόνο ασφάλισης που έχει πραγματοποιήσει ο εργαζόμενος, φτάνει ακόμη και τα δύο έτη. Εκεί, θα μπορούσαν οι ιδιώτες, αφότου εκπαιδευθούν, να υπολογίζουν τον χρόνο ασφάλισης ο οποίος θα ελέγχεται και θα επικυρώνεται από τον αρμόδιο υπάλληλο. Αυτονόητη προϋπόθεση είναι η ενίσχυση των συγκεκριμένων ταμείων με τους συμβασιούχους που αναμένονται.

Θεωρώ πως το οξύ πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων απαιτεί ρεαλιστικές και άμεσα εφαρμόσιμες λύσεις προκειμένου να εκπληρωθεί ο σκοπός της ύπαρξής μας: της υπηρέτησης του πολίτη.

Facebook Comments