ΑρχικήΜε ΆποψηΒΟΑΚ : Πίσω στο μηδέν για τη Νέα Δημοκρατία

ΒΟΑΚ : Πίσω στο μηδέν για τη Νέα Δημοκρατία

Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομών, αυτό του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης- ΒΟΑΚ, μετά από πολλά χρόνια, μπήκε σε τροχιά υλοποίησης από την προηγούμενη κυβέρνηση, του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Οι εξαγγελίες όμως, της νέας κυβέρνησης, της ΝΔ, έρχονται να ανατρέψουν τα δεδομένα και να τινάξουν στον αέρα τον σχεδιασμό αναφορικά με τις υποδομές της Κρήτης. Η ξεκάθαρη θέση του κ. Μητσοτάκη ότι επανεξετάζεται το έργο κατασκευής του ΒΟΑΚ από μηδενική βάση, και συγκεκριμένα επανεξετάζεται η αναθεώρηση της αρχιτεκτονικής των τριών διαγωνισμών, άνοιξε πάλι τον ασκό του αιόλου για το ζήτημα κατασκευής ενός σύγχρονου, ασφαλούς και λειτουργικού οδικού άξονα για την βόρεια Κρήτη, από το Καστέλι Κισσάμου μέχρι τη Σητεία. Ενός απαραίτητου έργου, ζωτικής σημασίας για τον τόπο μας, το οποίο ξεκίνησε σταδιακά από την προηγούμενη κυβέρνηση για να μπει πια τέλος σε αυτή την ιστορική εκκρεμότητα.

Δυστυχώς, διαπιστώνουμε ότι χάνεται η ευκαιρία να λήξει επιτέλους αυτή η τραγωδία στην άσφαλτο εξαιτίας του απαρχαιωμένου και επικίνδυνου ΒΟΑΚ, τόσο για τους κατοίκους της Κρήτης, όσο και για τους επισκέπτες της. Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, κάνοντας αναφορές σε «σκίτσα» και «ιδέες», προφανώς λόγω άγνοιας της νομοθεσίας και των διαδικασιών, μας γνωστοποίησε την πρόθεσή της να ακυρώσει όλα όσα έγιναν το προηγούμενο διάστημα με κόπο, προσεκτικά βήματα και ακριβή σχεδιασμό. Και μας ανακοινώνει μάλιστα, ότι η δική της στρατηγική είναι να ξεκινήσει από την αρχή ένας σχεδιασμός για ένα ενιαίο έργο, που θα γίνει με έναν και μόνο διαγωνισμό.

Μόνο που στην πολιτική ηγεσία της ΝΔ τους διαφεύγει κάτι πολύ σημαντικό: Αυτή η ιδέα του «ενιαίου έργου» από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, ΔΕΝ είναι υλοποιήσιμη, κι αυτό το γνωρίζουμε γιατί εξετάστηκε και από την προηγούμενη κυβέρνηση. Την απάντηση έχουν δώσει τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη, έπειτα από την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών:

α) Ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης του έργου, η κερδοφορία του δηλαδή, δεν είναι ελκυστική για τους επενδυτές

β) Το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται από τους κατασκευαστές είναι εξαιρετικά υψηλό

γ) Το ύψος του απαιτούμενου δανείου είναι πολύ δύσκολο να καλυφθεί από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Ανεφάρμοστη, με αντίστοιχο τρόπο, είναι και η λύση της ενιαίας κατασκευής του τμήματος Χανίων – Νεάπολης που συνεπάγεται και υπερδιπλάσιο κόστος κατασκευής.

Να προσθέσουμε όμως, και μια ακόμα παράμετρο. Σήμερα, έχουμε ολοκληρωμένη την χάραξη του νέου ΒΟΑΚ και διεκπεραιωμένες όλες τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται. Κάθε αλλαγή στο σχεδιασμό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και μεγάλη καθυστέρηση – και μάλιστα αρκετών ετών.

Γι’ αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προχωρώντας σύμφωνα με τις σχετικές Οδηγίες της Ε.Ε. αναφορικά με την προκήρυξη δημοσίων έργων και συμβάσεων παραχώρησης σε έναν ανταγωνιστικό διάλογο και έπειτα από την αξιολόγηση των σχετικών μελετών και της διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία και τους φορείς, προέκρινε τη λύση των τριών χωριστών διαγωνισμών, για τρία αντίστοιχα τμήματα του έργου, με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης.

⦁ Από τα Χανιά (με επέκταση δυτικά προς Κίσσαμο) μέχρι τη Χερσόνησο.
⦁ Από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη.
⦁ Από τη Νεάπολη μέχρι τη Σητεία.

Μια λύση που χαρακτηρίστηκε ιδανική τόσο πολιτικά, όσο – και κυρίως – τεχνοκρατικά. Και έδωσε ελπίδα σε εμάς τους Κρητικούς, ότι επιτέλους θα σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα στην άσφαλτο. Όλα έδειχναν ότι εντός δύο ετών θα είχαμε ανάδοχο εγκατεστημένο στο έργο.

Υπέρ της ορθότητας της παραπάνω απόφασης, συνηγορεί και το γεγονός ότι 7 κατασκευαστικές εταιρείες συμμετέχουν στους δυο εν εξελίξει διεθνείς διαγωνισμούς, με την πρώτη φάση να έχει ήδη ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα δε με τον σχεδιασμό που υπήρξε, τον Σεπτέμβριο του ’19 θα είχαμε και τις τελικές προσφορές των συμμετεχόντων και με αυτόν τον τρόπο, σε ένα διάστημα 4 έως 5 ετών, ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν μια πραγματικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

Να θυμίσουμε εδώ, ότι η προηγούμενη κυβέρνηση πήρε και μια ακόμα πολιτική απόφαση, να μην πληρώνουν διόδια οι κάτοικοι της Κρήτης, ως μεταφορικό ισοδύναμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τους κατοίκους των νησιών.

Η αναβλητικότητα αυτή, έχει τεράστιο τίμημα: Ανθρώπινες ζωές. Θα είναι καταστροφικό εάν μπει – ξανά – στις καλένδες από την κυβέρνηση της ΝΔ ο σύγχρονος ΒΟΑΚ. Οι εμμονές της ΝΔ να μηδενίσει ένα έργο, απλά και μόνο επειδή φέρει την υπογραφή της προηγούμενης κυβέρνησης, τινάζουν στον αέρα τις υποδομές της Κρήτης, την αναβάθμιση της αναπτυξιακής προοπτικής του τόπου, και κυρίως βάζουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.

*Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου, Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc