ΑρχικήΜε ΆποψηΚακώς το αποσύρατε κύριε Χαρδαλιά

Κακώς το αποσύρατε κύριε Χαρδαλιά

Όχι, το σποτ της Πολιτικής Προστασίας με τον Χρήστο Λούλη δεν ήταν το καλύτερο σποτ που έχουμε δει ποτέ.

Σενάριο γραμμένο στο πόδι, με τον απλοικό στόχο να αποτρέψει τους νέους να συνωστιστούν στις πλατείες, μην τυχόν και παρασύρει ο ένας τον άλλον, παίρνοντας ως δεδομένο ότι έτσι αθώα συνωστίζονται, χωρίς επαναστατικές διαθέσεις. Ο Χρήστος Λούλης βέβαια ήταν εξαιρετικός στην εκτέλεση αυτού του μέτριου σεναρίου, αν και τελικά εκτέθηκε και ο ίδιος με την άρον-άρον ενοχική απόσυρση του σποτ ως «διχαστικού».

Γιατί δίχασε το περιβόητο διαφημιστικό και κόπηκε μία μέρα μετά την πρεμιέρα του; Θεωρήθηκε από δικαιωματιστές και φεμινίστριες ότι είναι χυδαίο, υποτιμητικό, προσβλητικό και σεξιστικό, γιατί το πρόσωπο που προτρέπει τον Χρήστο Λούλη να πάνε πλατεία είναι γυναίκα, μία χαζογκόμενα.

Η πρώην γραμματέας Ισότητας, Φ. Κούβελα (πρώην βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, η οποία μεταξύ άλλων είχε παρευρεθεί παλιότερα στο Βενεζουελάνικο Συνέδριο Γυναικών) καλούσε το ΕΣΡ να παρέμβει και να αποσύρει την διαφήμιση γιατί «μας πετάνε τον σεξισμό στη μούρη με μια διαφήμιση δεκαετίας ’50. Με τη φόρα που έχουν πάρει και συνδυάζουν τον αυταρχισμό με το σεξισμό, μάλλον η επόμενη διαφήμιση θα έχει θέμα όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος». Η δυστοπική πρόβλεψη που κάνει η συγκεκριμένη κυρία ότι στο επόμενο σποτ θα βλέπουμε σφαλιάρες και βία, προφανώς εκλαμβάνεται ως ψύχραιμη εκτίμηση.

Σειρά είχε ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης, εκ μέρους της Διεθνούς Αμνηστίας, ο οποίος είδε «διασκευή του προπατορικού αμαρτήματος» και επικίνδυνα στερεότυπα.

Εγώ πάλι, απλώς αναρωτιέμαι, αν θα κουνιόταν φύλλο, αν στη θέση της χαζογκόμενας ήταν ο βλαμμένος κολλητός του Λούλη, ο οποίος θα του έλεγε τα ίδια. Θα παρεξηγούνταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι, αν ήταν άνδρας στην άλλη άκρη του τηλεφώνου; Ή τα αντανακλαστικά της πολιτικής ορθότητας ενεργοποιούνται αυτόματα όταν θεωρούν ότι θίγεται το στερεότυπο γυναίκα=χαζή;

Εγώ πάντως, ως γυναίκα, δεν αισθάνθηκα προσβεβλημένη. Ένα πρόσωπο πάει να παρασύρει ένα πρόσωπο να πάνε πλατεία. Στο – πρόχειρο- σενάριο είναι γυναίκα. Ε και; Θα μπορούσε να είναι άνδρας. Απ’ όλα έχει ο μπαξές στις πλατείες. Δεν είναι θέμα φύλου, είναι θέμα σκεπτικού, βλαπτικού για τη δημόσια υγεία. Οι παρεξηγησιάρηδες όφειλαν να είναι πρωτίστως ανησυχούντες. Γιατί το διακύβευμα δεν είναι η υποτιθέμενη προσβολή του γυναικείου φύλου, αλλά η διασπορά του κορωνοϊού μέσα από εκτεταμένες συναθροίσεις, που καθιστούν αδύνατη τη διαδικασία της ιχνηλάτησης όταν παρουσιαστεί κρούσμα. Ωστόσο, οι περισσότεροι που στάθηκαν επικριτικά απέναντι στο σποτ, δεν διαμαρτυρήθηκαν για την κοσμοσυρροή πλατείες. Μπορεί και να ψιθύρισαν κάτι, αλλά δεν κάνει θόρυβο όταν το λες μέσα από τα δόντια σου. Ούτε βέβαια είναι τίμιο να εκμεταλλεύεσαι έναν τάχα σεξισμό για να αποκομίσεις πολιτικά οφέλη.

Πάντως, μιας και γίνεται κουβέντα, αφού τόσο κακό είναι να βλέπουμε γυναικείους χαρακτήρες σε ρόλους μεταμοντέρνας Εύας ή bimbo, μήπως να το θέσουμε σε ευρύτερο πλαίσιο. Επιτρέπεται ή όχι να βλέπουμε χαζογκόμενες στα σίριαλ; Να λογοκρίνονται ή όχι οι ταινίες με τέτοιους ρόλους; Να απαγορευτεί το Clueless, το Legally Blonde, ο Σεφερλής, ο Τζέιμς Μποντ με τα σεξιστικά πρότυπα στους γυναικείους ρόλους, ο Ακάλυπτος, οι παλιές ελληνικές ταινίες, οι ταινίες με τη χαζή ξανθιά Μονρόε, οι διαφημίσεις που δείχνουν τη γυναίκα στο σπίτι να αλείφει βούτυρα στα τοστ των παιδιών της που προωθούν το απαρχαιωμένο πρότυπο της γυναίκας-νοικοκυράς; Ο Θεός μας φύλαξε και στο «Ο ηλίθιος και ο πανηλίθιος» πρωταγωνιστούν άνδρες.