Όμιλος Daimler: Ζωή… πατίνι από τις επενδύσεις σε Hive και Beat

28 mins read

«Πατίνι» φαίνεται πως έχει γίνει η ζωή των Γερμανών της Daimler, με τα σχέδιά τους, τόσο για την απρόσκοπτη – μετά την εξαγορά – επέκταση της Beat στην Ελλάδα, όσο και για την είσοδο της Hive στην εγχώρια αγορά, να έχουν δοκιμαστεί σκληρά.

Πιο αναλυτικά, ήταν Φλεβάρης του 2017, όταν η startup του Νίκου Δρανδάκη ανακοίνωνε την ένταξή της στο δυναμικό της MyTaxi, μέλος του Ομίλου Daimler AG. Το deal, αξίας άνω των 40 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκε όταν η ελληνική πλατφόρμα κλήσης ταξί από κινητό διένυε τον 6ο χρόνο λειτουργίας της, έχοντας αντλήσει σημαντικά κεφάλαια, τόσο από το επενδυτικό κεφάλαιο Hummingbird Ventures (2,9 εκατ. ευρώ), όσο και από angel investors. Λίγους μήνες αργότερα, ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών, με επικεφαλής τον Χρήστο Σπίρτζη, αποφάσιζε να καταθέσει σχέδιο νόμου, βάσει του οποίου οι πλατφόρμες, τύπου Beat, μετατρέπονταν σε εταιρείες παροχής μεταφορικού έργου.

Ειδικότερα, όπως αναφερόταν στην παράγραφο 1 του επίμαχου νομοσχεδίου, «μεταφορικό έργο λογίζεται ότι ασκούν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης για τη μεταφορά επιβατών, εάν: α) επηρεάζουν την τιμή της υπηρεσίας μεταφοράς αμέσως ή εμμέσως διά της παροχής εκπτώσεων ή επιδοτήσεων κομίστρου ή άλλων τρόπων διαμόρφωσης του τελικά καταβαλλόμενου ποσού από τον καταναλωτή ή β) επηρεάζουν τις κρίσιμες πτυχές της υπηρεσίας μεταφοράς, θέτοντας προδιαγραφές, που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα, πέραν των νομίμων». Σημειώνεται πως η Beat συνήθιζε να κάνει εκπτώσεις, τόσο στους οδηγούς ταξί, όσο και στους πελάτες τους, ενώ έθετε συγκεκριμένα standards, όσον αφορά στα οχήματα, που εντάσσονταν στην πλατφόρμα της.

Στην περίπτωση δε, που κατά την υπηρεσία διαμεσολάβησης γινόταν επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, «τότε επιβάλλεται να υπάρχει επικυρωμένο αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης από τον υπεύθυνο επεξεργασίας προς την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τη σύσταση και λειτουργία αρχείου ή την έναρξη της επεξεργασίας και εάν γίνεται επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων επικυρωμένο αντίγραφο της άδειας της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Σε περίπτωση παράβασης αφαιρείται η άδεια για δύο έτη».

Το υπουργείο Υποδομών φέρεται να ενέταξε τη συγκεκριμένη διάταξη, «φωτογραφίζοντας» τη διαδικασία της αξιολόγησης, που τόσο η Beat, όσο και άλλες πλατφόρμες, εφάρμοζαν.

«Παρέχουμε υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας, που δεν μπορούν να περιορίζονται με βάση την κοινοτική νομοθεσία και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί να συμβεί αυτό, οι οποίες περιπτώσεις δεν συντρέχουν για τη δική μας αγορά», ανέφερε, κατά τη διάρκεια της ακρόασης των φορέων ο κ. Δρανδάκης, με τον κ. Σπίρτζη να σχολιάζει: «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις έδειξαν απροθυμία να ελέγξουν αυτές τις εταιρείες, δημιουργώντας γκρίζες ζώνες, όπου κάποιοι πλούτιζαν σε βάρος του ελληνικού λαού».

Παρά τον «πόλεμο», η Beat κατάφερε να μην… εκτροχιαστεί, καταγράφοντας το 2019 αύξηση, τόσο στις κούρσες, που ολοκληρώθηκαν μέσω της πλατφόρμας, όσο και στους επιβάτες και τους οδηγούς ταξί. Πιο αναλυτικά, ο αριθμός των διαδρομών αυξήθηκε πέρυσι κατά 35%, με την εταιρεία να «μετρά» στο κλείσιμο του περασμένου έτους περισσότερο από 1,6 εκατομμύρια επιβάτες (εκ των οποίων οι 700.000 εγγράφηκαν το 2019), ενώ εξίσου ανοδικά κινήθηκε και ο συνεργαζόμενος στόλος, ο οποίος μεγάλωσε κατά 10%.

Στον αντίποδα, η Hive – ελλείψει νομικού πλαισίου, που θα έδινε τη δυνατότητα για λειτουργία συγκεκριμένου αριθμού παρόχων – ανακοίνωσε προ ημερών την αναστολή της δραστηριότητάς της στην χώρα μας.

Τα ηλεκτρικά της πατίνια άρχισαν να κινούνται στους δρόμους της Αθήνας στις αρχές Μαρτίου του 2019 και πολύ γρήγορα έφτασαν και στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά η Hive «μετρούσε» περίπου 650 πατίνια, με σχεδόν τα 200 εξ αυτών να λειτουργούν στην πρωτεύουσα. Η ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς της μικροκινητικότητας στην χώρα μας, ωστόσο, ανάγκασε τους επικεφαλής της να ζητούν τη θεσμοθέτηση ενός πλαισίου, που θα επέτρεπε τη δραστηριοποίηση συγκεκριμένου αριθμού «παικτών». Άποψη, που δεν φαίνεται να συμμερίζεται – τουλάχιστον προς ώρας – το υπουργείο Υποδομών, προκρίνοντας άλλες λύσεις, όπως την αντιμετώπιση των πατινιών ως ποδήλατα. Σε κάθε περίπτωση η Hive υπογράμμισε πως πιστεύει στις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, αφήνοντας… παράθυρο επιστροφής της «εάν οι συνθήκες αλλάξουν».

Facebook Comments