Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, συνάντησε σήμερα τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, Κάρλος Μορένο, εμπνευστή της «πόλης των 15 λεπτών».
Πρόκειται για μία πόλη όπου οι πολίτες έχουν πρόσβαση σε όλες τις βασικές υπηρεσίες (υγεία, παιδεία, εκπαίδευση, πράσινο, ψυχαγωγία) μέσα σε 15 λεπτά, χρησιμοποιώντας τα πόδια ή το ποδήλατο.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν τα θέματα της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, της πράσινης μετάβασης των πόλεων και της ελεύθερης πρόσβασης στον δημόσιο χώρο. Ο Κάρλος Μορένο και ο Δήμαρχος Αθηναίων συμφώνησαν να συγκροτηθούν κοινές ομάδες εργασίες προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες ολιστικών παρεμβάσεων σε πιλοτικό επίπεδο, σε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας, σε συνεργασία με το δίκτυο C40.
Ο Χάρης Δούκας σημείωσε: «Η μάχη για την κλιματική αλλαγή θα δοθεί στις πόλεις και πρέπει να κερδηθεί. Απαιτείται ένα νέο, πράσινο, κοινωνικό συμβόλαιο σε όλους τους δήμους που θα αλλάξει το παραγωγικό μας μοντέλο, θα το κάνει ανθεκτικό και συμπεριληπτικό. Αυτό απαιτεί αναπροσαρμογή του συνόλου των σχεδιασμών και της δράσης μας. “Η πόλη των 15 λεπτών”, “η βιώσιμη γειτονιά” δεν είναι θεωρητικές έννοιες. Είναι σχέδιa που ήδη υλοποιoύνται στο εξωτερικό, από το Παρίσι μέχρι τη Σανγκάη. Χαίρομαι που ο καθηγητής Κάρλος Μορένο είναι σήμερα εδώ για να συζητήσουμε τις δυνατότητες εφαρμογής τους στην Αθήνα. Οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους είναι για εμάς πάντα προτεραιότητα στον σχεδιασμό όλων των αστικών αναπλάσεων».
Τι είναι η «πόλη των 15 λεπτών»;
Η πόλη των 15 λεπτών, σύμφωνα με τη wikipedia, είναι μια έννοια πολεοδομικού σχεδιασμού στην οποία οι περισσότερες καθημερινές ανάγκες και υπηρεσίες, όπως η εργασία, τα ψώνια, η εκπαίδευση, η υγειονομική περίθαλψη και ο ελεύθερος χρόνος μπορούν εύκολα να προσεγγιστούν με 15 λεπτά με τα πόδια, με ποδήλατο ή με τη δημόσια συγκοινωνία από οποιοδήποτε σημείο της πόλης.
Πάντα σύμφωνα με την wikipedia, η εφαρμογή της έννοιας της πόλης διάρκειας 15 λεπτών απαιτεί μια διεπιστημονική προσέγγιση, που περιλαμβάνει τον σχεδιασμό των μεταφορών, τον αστικό σχεδιασμό και τη χάραξη πολιτικής για τη δημιουργία καλά σχεδιασμένων δημόσιων χώρων, δρόμων φιλικών προς τους πεζούς και ανάπτυξης μικτής χρήσης.
Η ιδέα κέρδισε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αφού η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo συμπεριέλαβε ένα σχέδιο για την εφαρμογή της έννοιας της πόλης διάρκειας 15 λεπτών κατά τη διάρκεια της εκστρατείας επανεκλογής της το 2020.
Από τότε, αρκετές πόλεις σε όλο τον κόσμο έχουν υιοθετήσει τον ίδιο στόχο και πολλοί ερευνητές έχουν χρησιμοποιήσει το μοντέλο των 15 λεπτών ως εργαλείο χωρικής ανάλυσης για την αξιολόγηση των επιπέδων προσβασιμότητας εντός του αστικού ιστού.