ΣΥΡΙΖΑ: Από τα κόκκινα ΜΜΕ στις… ροζ δημοσκοπήσεις

27 mins read

Αν τα fake news έχουν στόχο τους αντιπάλους, αν τα κόκκινα ΜΜΕ επιχειρήθηκε να χτιστούν με στόχο την κοινή γνώμη, οι… ροζ δημοσκοπήσεις έχουν μια άλλη προτεραιότητα: τους ακολούθους!

Γιατί, την πραγματικότητα που περιγράφουν οι δημοσκοπήσεις οι οποίες γίνονται με κομματικά γυαλιά θα πρέπει ο αποδέκτης να είναι έτοιμος να τη δεχτεί. Απλά να χρειάζεται κάποια… στοιχεία για να πειστεί και να μπορεί στη συνέχεια να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Και είναι… ροζ, γιατί δεν φτάνουν τα πράγματα κατευθείαν στο κόκκινο. Χρησιμοποιούν πιο ήπιες αποχρώσεις για να περιγράψουν τη συγκυρία.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Στην Κουμουνδούρου του Αλέξη Τσίπρα στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας όλοι γκρίνιαζαν γιατί το τότε μικρό κόμμα της αντιπολίτευσης, που έδινε κάθε φορά μάχη για να μπει στη Βουλή, δεν είχε πρόσβαση στα ΜΜΕ. Για την ομάδα γύρω από τον πρόεδρο αυτή ήταν η αιτία της κακοδαιμονίας τους. Η διαπλοκή των μεγάλων (τότε) κομμάτων και των εκδοτών που κρατούσε τις σοφίες τους μακριά από τον ελληνικό λαό. Σε αντίθεση με τα στελέχη της ανανεωτικής Αριστεράς, που πάντα είχαν μία θέση στα τηλεοπτικά πάνελ, ειδικά από την εποχή του Κώστα Σημίτη μέχρι και εκείνα τα χρόνια.

Η λύση στο πρόβλημα (στο μυαλό τους) ήταν τα… κόκκινα ΜΜΕ, αλλά για αυτό το σχέδιο η παρέα του νεαρού προέδρου θα έπρεπε να περιμένει μερικά χρόνια. Επειδή τα ΜΜΕ ήταν ακριβό παιχνίδι και εκτός των δυνατοτήτων τους είπαν να επενδύσουν στο «φθηνό» ίντερνετ. Τότε κινητοποιήθηκαν μέλη της Νεολαίας και αρκετά αργότερα φθάσαμε στα τρολ των 0,20 το post. Όταν πλέον η «παραγωγή» άγγιξε βιομηχανικούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα όποιος παρακολουθεί τα trends του twitter να μην είναι σίγουρος για το σε ποια χώρα ζει. Αλλά, αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Μετά το πρώτο μνημόνιο το 2010 και την πολιτική ανατροπή του 2012 ο ΣΥΡΙΖΑ άρχισε να μπαίνει στο ραντάρ των συστημάτων της εξουσίας. Και μαζί ξεκίνησαν τα ραντεβού των νεαρών συντρόφων με επιχειρηματίες. Κάπου εκεί γεννήθηκαν και τα όνειρα για την άλωση του MEGA, την ίδρυση ενός κόκκινου τηλεοπτικού σταθμού κοκ. Σε αυτή την πορεία ξεχωριστή θέση κατείχαν και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων.

Το σχέδιο για κόκκινο τηλεοπτικό σταθμό μπορεί να απέτυχε, αλλά στην αγορά είναι κοινό μυστικό, μετά και την πενταετία στην εξουσία, πως αρκετά σάιτ και μερικές (μικρές) εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι… ροζ απόχρωσης. Σε ό,τι αφορά στο πώς διαβάζουν τους αριθμούς. Οι δημοσκοπήσεις τους συνήθως βρίσκουν πεδίο δημοσιότητας στα κομματικά ΜΜΕ και στη συνέχεια αναλαμβάνει ο «στρατός» των «0,20 το post». Για να αποκτήσουν επιχειρήματα οι «πιστοί».

Είναι εταιρείες που καταφέρνουν να εμφανίζουν τους Έλληνες να έχουν παράπονα από τους εμβολιασμούς, όταν όλοι όσοι είχαν την σχετική εμπειρία δήλωσαν ότι αντιμετωπίστηκαν με άριστο τρόπο. Μπορεί η χώρα μας να δέχεται συγχαρητήρια από ολόκληρο τον κόσμο για τις προσπάθειές της στην αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά στην Κουμουνδούρου βρίσκουν εταιρείες ερευνών της κοινής γνώμης οι οποίες με τη σειρά τους βρίσκουν πολλούς Έλληνες που τους δηλώνουν ότι η χώρα έγινε Μπέργκαμο.

Εφαρμόζοντας, προφανώς, την αρχή πως «ελάχιστη σημασία έχει η απάντηση, αυτό που μετράει είναι η… ερώτηση»! Ουσιαστικά στην Κουμουνδούρου κάνουν ό,τι κατηγορούσαν τους άλλους: στήνουν ένα πλέγμα (διαπλοκής;) πολιτικής, ΜΜΕ, επιχειρηματιών, εταιρειών δημοσκοπήσεων, ινστιτούτων και fake λογαριασμών στα κοινωνικά δίκτυα. Η συνέχεια της ιστορίας θα δείξει πόσο αποτελεσματικές είναι αυτές οι επιλογές και αν τελικά είναι τα ΜΜΕ και οι δημοσκοπήσεις ήταν αυτό που πραγματικά τους έλειπε (γιατί τώρα το έχουν).

Σε κάθε περίπτωση, είναι πλέον συχνό το φαινόμενο να δημοσιεύονται στον Τύπο δημοσκοπήσεις με εκ διαμέτρου αντίθετα… συμπεράσματα, γιατί με τα νούμερα όλοι οφείλουν και είναι αρκετά προσεκτικοί. Αλλά, αν δει κανείς δημοσκόπηση σε κομματικό ΜΜΕ (ή έστω επιρροής του ΣΥΡΙΖΑ) και σε ΜΜΕ άλλης ιδιοκτησίας είναι σαν να ζει σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικούς λαούς. Το πόσο αυτή η κατάσταση προσφέρει στην Κουμουνδούρου είναι θέμα που πρώτα απ’ όλα αφορά τα ίδια τα στελέχη του κόμματος.

Facebook Comments