ΑρχικήΕπικαιρότητα«Διάτρητη» στις κυβερνοεπιθέσεις η Ελλάδα

«Διάτρητη» στις κυβερνοεπιθέσεις η Ελλάδα

Χέρι – χέρι με το Μαρόκο, την Ινδονησία και τη Νιγηρία πάει η Ελλάδα, όσον αφορά στο επίπεδο ασφάλειας από κυβερνοεπιθέσεις.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Comparitech Ltd, η χώρα μας καταλαμβάνει εφέτος την 24η θέση στη λίστα με τις λιγότερο ασφαλείς περιοχές, «σκοράροντας» 28,71 στα 100. «Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία, τόσο πιο ανοχύρωτη είναι η χώρα απέναντι στις κυβερνοεπιθέσεις. H Δανία, για παράδειγμα, που φιγουράρει τελευταία στη σχετική κατάταξη, με 6,72/100, είναι η πλέον ‘οχυρωμένη’ σε τέτοιου είδους περιστατικά», εξηγούν στελέχη της εταιρείας, προσθέτοντας, ωστόσο, πως η Ελλάδα τα πήγε καλύτερα σε σχέση με το 2019, όπου βρισκόταν στην 16η θέση, με βαθμολογία 39,06/100. «Εξετάσαμε συνολικά 76 χώρες, λαμβάνοντας υπόψη τους εξής επτά παράγοντες: Το ποσοστό των κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών, που μολύνθηκαν από κακόβουλο λογισμικό, το λογισμικό, δηλαδή, που έχει σχεδιαστεί, για να αποκτά μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, να καταστρέφει ή να διακόπτει το σύστημα μιας συσκευής. Επίσης, ελέγξαμε τον αριθμό των οικονομικών επιθέσεων μέσω προγραμμάτων, που δημιουργήθηκαν, για να κλέψουν τα χρήματα του χρήστη από τον τραπεζικό του λογαριασμό, το ποσοστό όλων των επιθέσεων του Telnet, μία τεχνική, που χρησιμοποιούν οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου, για να κάνουν τους χρήστες να κατεβάσουν μία ποικιλία τύπων κακόβουλου λογισμικού και το ποσοστό των χρηστών, που δέχθηκαν επίθεση από cryptominers. Τέλος, τεστάραμε τον βαθμό προετοιμασίας, αλλά και ποιες χώρες έχουν την πλέον ενημερωμένη νομοθεσία», καταλήγουν χαρακτηριστικά.

Πιο… διάτρητοι στις κυβερνοεπιθέσεις στην Ελλάδα είναι οι υπολογιστές (14,59%), με τις κινητές συσκευές να έχουν «μολυνθεί» σε ποσοστό 2,03%. Παράλληλα, το 0,4% των χρηστών έχει δεχθεί κάποιου είδους οικονομική επίθεση. Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PayPal, περίπου δύο στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου (16,8%), ηλικίας 16 έως 74 ετών, αντιμετωπίζουν προβλήματα ψηφιακής ασφάλειας, όπως η δόλια χρήση τραπεζικών καρτών, η απώλεια εγγράφων και λοιπών στοιχείων, η κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών, η παραλαβή δόλιων, ψευδών ή παραπλανητικών μηνυμάτων (phishing / pharming), καθώς και η πρόσβαση παιδιών σε ακατάλληλες ιστοσελίδες. Ως εκ τούτου, τα κρούσματα ψηφιακών επιθέσεων φαίνεται ότι αποθαρρύνουν τους Έλληνες πολίτες από τη χρήση του Διαδικτύου, καθώς τέσσερις στους 10 (37,7%) τελικά αποφεύγουν και δεν προχωρούν σε συγκεκριμένες online δραστηριότητες, όπως οι τραπεζικές συναλλαγές μέσω web banking και οι αγορές αγαθών ή υπηρεσιών, εξαιτίας της γενικής ανησυχίας τους για θέματα ασφάλειας.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ

Περισσότερα από 110.000 περιστατικά απάτης στις διαδικτυακές συναλλαγές με κάρτες καταγράφηκαν τους πρώτους έξι μήνες του 2019, με το κόστος να υπολογίζεται σε περίπου 4,7 εκατ. ευρώ. «Η περαιτέρω διερεύνηση της εξ αποστάσεως απάτης επιβεβαιώνει και στο τρέχον εξάμηνο ότι στην πλειονότητά της αφορά σε διαδικτυακές συναλλαγές στο εξωτερικό», σχολιάζει η ΤτΕ και συνεχίζει: «Η μη εκτενής χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3DSecure από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών του εξωτερικού συνεπάγεται υψηλότερα ποσοστά απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές διαδικτύου, σε αντίθεση με την ελληνική αγορά, όπου οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών έχουν υλοποιήσει σε ευρεία έκταση το πρότυπο ασφαλών συναλλαγών 3DSecure».

Όσον αφορά στις υπόλοιπες κατηγορίες συναλλαγών, τα κρούσματα απάτης είναι λιγότερα. Συγκεκριμένα, το ίδιο διάστημα σημειώθηκαν 1.700 περιπτώσεις απάτης στα ΑΤΜ και 13.500 απάτης στις πληρωμές μέσω POS, ύψους 379.700 και 437.500 αντίστοιχα.

Αύξηση κατά 45% στον αριθμό συναλλαγών και κατά 34% στην αντίστοιχη αξία παρουσιάζει και η απάτη στις μεταφορές πιστώσεων. Πιο αναλυτικά, το 2018 εκδηλώθηκαν 61 περιστατικά, αξίας 212.600 ευρώ, από 42 περιστατικά απάτης, αξίας 158.500 ευρώ τον αμέσως προηγούμενο χρόνο. «Σε ό, τι αφορά τις τεχνικές διενέργειας της απάτης, η συντριπτική πλειονότητά τους εστιάζει στην υποκλοπή των προσωπικών στοιχείων ασφαλείας των χρηστών υπηρεσιών μεταφοράς πίστωσης μέσω παραπλανητικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing)», καταλήγει η εποπτική αρχή.

Είτε πρόκειται για ένα phishing e-mail, όπως συνέβη στην περίπτωση της ελληνικής εταιρείας διαδικτυακών κρατήσεων, που ανάγκασε τις τράπεζες να αντικαταστήσουν περί τις 15.000 κάρτες και να αποζημιώσουν τους πελάτες τους, είτε για ένα πιο μαζικό «χτύπημα», οι κυβερνοεπιθέσεις αποτελούν μία από τις βασικές ανησυχίες των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το Βαρόμετρο Ρίσκου της Allianz, σχεδόν τέσσερις στις 10 (ποσοστό 37%) τις κατατάσσει στην τρίτη θέση των κινδύνων, όταν πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό μόλις ξεπερνούσε το 9%.