ΑρχικήΕπικαιρότηταΟ κορωνοϊός «μολύνει» τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις

Ο κορωνοϊός «μολύνει» τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις

Καθολική καθυστέρηση εφαρμογής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και σημαντική μείωση των αναμενόμενων εσόδων το 2020 προβλέπει η Eurobank, ως συνέπεια της κρίσης του κορωνοϊού.

 

Πιο αναλυτικά, όπως προκύπτει από την έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης και Έρευνας Διεθνών Κεφαλαιαγορών της τράπεζας, με τίτλο: «Η Ελληνική Οικονομία το 2020: Επίδραση από την κρίση του κορωνοϊού και προοπτικές», η πανδημία και το συνακόλουθο lockdown, προκάλεσαν σημαντικές καθυστερήσεις στο πρόγραμμα, επηρεάζοντας, μεταξύ άλλων, projects, όπως η πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών και του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος.

«Ως αποτέλεσμα, τα αναμενόμενα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις για το 2020 θα είναι σημαντικά χαμηλότερα από τα προβλεπόμενα 2,4 δισ. ευρώ και πιθανώς πλησιέστερα στα 370 εκατ. ευρώ, τα οποία ενσωματώνουν μέρος των χρημάτων για το Ελληνικό και τα έσοδα από την πώληση της Μαρίνα του Αλίμου», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τους συγγραφείς της έκθεσης, έως την έναρξη της κρίσης του κορωνοϊού παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα, ιδίως στον ενεργειακό τομέα, ενώ είχε σημειωθεί πρόοδος και σε έργα, όπως το Αεροδρόμιο, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και Υποδομών, το Ελληνικό και οι 10 περιφερειακοί λιμένες. Βραδύτερη πρόοδος είχε σημειωθεί στην Εγνατία Οδό, την ΕΥΑΘ και την ΕΥΔΑΠ.

Ειδικότερα:

ΕΛΠΕ: Ο διαγωνισμός, που έληξε στις 3 Απριλίου του 2019, κηρύχθηκε άγονος, δεδομένου ότι δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές. Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων για την πώληση του μεριδίου, που κατέχει το δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (35,5%, με τον Όμιλο Λάτση να διατηρεί το υπόλοιπο 45,5%).

ΔΕΗ: Οι δύο προηγούμενοι διαγωνισμοί για την εκποίηση των λιγνιτικών μονάδων απέτυχαν. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσει τις επιλογές του, αναφορικά με το μερίδιο 17%. Η κυβέρνηση, πάντως, έχει δεσμευτεί να καταργήσει έως το 2028 την παραγωγή ηλεκτρική ενέργειας με λιγνίτη.

ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ: Εννέα επενδυτικά σχήματα, μεταξύ των οποίων έξι επενδυτικά funds, δύο από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου φυσικού αερίου (Italgas και ΕPH), και ο κορυφαίος Όμιλος επιχειρήσεων φυσικού αερίου της Κίνας (China Resources Gas), εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την απόκτηση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών. ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ κατέχουν το 65% και 35% αντίστοιχα της εταιρείας.

ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ: Στις 23 Ιανουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό για την πώληση του 65% στη ΔΕΠΑ Εμπορική. Στις 23 Μαρτίου έγινε γνωστό πως μη δεσμευτικές προσφορές υποβλήθηκαν από, επίσης, εννέα επενδυτικά σχήματα, μεταξύ των οποίων οι Όμιλοι Κοπελούζου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίου. Τα ΕΛΠΕ, που κατέχουν το 35%, κατέβηκαν σε σύμπραξη με την Edison. Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με σχετικό μνημόνιο συνεργασίας, ο πετρελαϊκός Όμιλος έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει το ποσοστό του Δημοσίου. Σε περίπτωση, όμως, που δεν προκριθεί στην επόμενη φάση, τότε θα πρέπει να πουλήσει και το δικό του μερίδιο, ώστε ο αγοραστής να λάβει το 100% της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ: Έχει εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα, αλλά και οι κοινές υπουργικές αποφάσεις. Η προσφορά για την άδεια του καζίνο βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά ενδέχεται να προκύψουν καθυστερήσεις, καθώς ο απορριφθείς υποψήφιος υπέβαλε ένσταση (το Συμβούλιο της Επικρατείας αναμένεται να εκδώσει απόφαση επ’ αυτού). Όπως και να έχει, τα έργα κατεδάφισης ενδέχεται να ξεκινήσουν λόγω ενός πρόσφατου κανονισμού και δη, πριν κλείσει το οικονομικό σκέλος της παραχώρησης (Νόμος 4663/2020).

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Εννέα από τα 10 επενδυτικά σχήματα, που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, πληρούν τις προϋποθέσεις, για να προχωρήσουν στη φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών. Το κλείσιμο του deal αναμενόταν πριν από το τέλος του έτους, η πανδημία, ωστόσο, αναμένεται να καθυστερήσει τη διαδικασία.

Ειδικότερα, για τη β’ φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν οι:

  1. ADP GROUPE
  2. AVIALLIANCE GMBh
  3. FERROVIAL INTERNATIONAL SE
  4. FIRST STATE INVESTMENTS
  5. GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS
  6. VINCI AIRPORTS
  7. Κοινοπραξία εταιρειών ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND S.C.A, SICAR και ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND V B S.C.S. SICAV- RAIF
  8. Κοινοπραξία εταιρειών KKR και EGIS
  9. Κοινοπραξία εταιρειών MEIF 6 ATTIC INVESTMENT, RAFFLES INFRA HOLDING και CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION.

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών μεταφέρθηκε στις 26 Ιουνίου 2020, λόγω μιας σειράς εκκρεμοτήτων, οι οποίες σχετίζονται με την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων, την κατασκευή σταθμών και την πιστοποίηση της ασφάλειας.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΛΙΜΑΝΙΑ: Το ΤΑΙΠΕΔ πραγματοποίησε μελέτες για να αξιολογήσει ποιο μείγμα πολιτικής είναι κατάλληλο για την περίπτωση των 10 περιφερειακών λιμένων (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας και Ηρακλείου. Τα δύο μοντέλα ιδιωτικοποίησης, που φέρεται να εξετάζονται, είναι είτε η πώληση μετοχών είτε η παραχώρηση. Οι πρώτοι διαγωνισμοί αναμένεται να αφορούν στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Hρακλείου, ενώ θα ακολουθήσουν αυτοί για Καβάλα και Βόλο, με ορισμένες από τις σχετικές διαδικασίες να ξεκινούν ακόμη και πριν το καλοκαίρι.

ΜΑΡΙΝΕΣ: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει το δικαίωμα παραχώρησης και εκμετάλλευσης 17 μαρίνων. Οι δύο πρώτες συμφωνίες αφορούσαν στη μαρίνα Χίου – η οποία παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία AVLUM Enterprises έναντι 6,2 εκατ. ευρώ – και σε αυτή του Αλίμου, όπου πέρασε υπό τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έναντι 177 εκατ. ευρώ.

ΕΥΑΘ – ΕΥΔΑΠ: Αναμένεται να διοριστεί σύμβουλος για την εκμετάλλευση του 24,02% και 11,33% αντίστοιχα, που κατέχει το δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.

ΕΛΤΑ: Επετεύχθη μείωση των δαπανών, ενώ διεξήχθη μελέτη για τον μετασχηματισμό της εταιρείας. Σύμφωνα με τον σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων για το 2020, ωστόσο, «τα προβλήματα παραμένουν εξαιρετικά σοβαρά και η αναδιάρθρωση αποτελεί εξαιρετικά δύσκολο έργο», ενώ, σύμφωνα πληροφορίες, το κόστος μπορεί να φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ.