ΑρχικήΚόσμοςΠώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις αναταράξεις στις αεροπορικές πτήσεις

Πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις αναταράξεις στις αεροπορικές πτήσεις

Οι αναταράξεις σε πτήσεις έχουν αυξηθεί καθώς η κλιματική αλλαγή θερμαίνει τον πλανήτη.

Επιστήμονες του πανεπιστημίου Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο μελέτησαν αναταράξεις στον καθαρό αέρα κάτι που είναι δύσκολο να αποφύγουν οι πιλότοι.

Διαπίστωσαν πως οι αναταράξεις είχαν αυξηθεί κατά 55% μεταξύ 1979 και 2020 σε μια πολυσύχναστη διαδρομή στον Βόρειο Ατλαντικό.

Υπολόγισαν την αλλαγή της αύξησης της ταχύτητας του ανέμου σε μεγάλα υψόμετρα, λόγω του θερμότερου αέρα από τις εκπομπές άνθρακα.

«Μετά από μια δεκαετία έρευνας που δείχνει ότι η κλιματική αλλαγή θα αυξήσει τις αναταράξεις στον καθαρό αέρα στο μέλλον, τώρα έχουμε στοιχεία που υποδηλώνουν πως η αύξηση έχει ήδη ξεκινήσει», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Γουίλιαμς, ατμοσφαιρικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Reading που συνέγραψε το μελέτη.

«Θα πρέπει να επενδύσουμε σε βελτιωμένα συστήματα πρόβλεψης και ανίχνευσης αναταράξεων, για να αποτρέψουμε τον τραχύ αέρα να μετατραπεί σε πιο ανώμαλες πτήσεις τις επόμενες δεκαετίες».

Τα δρομολόγια των πτήσεων στις ΗΠΑ και τον Βόρειο Ατλαντικό σημείωσαν τις περισσότερες αυξήσεις. Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και ο Νότιος Ατλαντικός παρουσίασαν επίσης σημαντικές αυξήσεις στις αναταράξεις.

Ο καθηγητής Γουίλιαμς, είπε ότι οι αυξημένες αναταράξεις οφείλονταν στη μεγαλύτερη διάτμηση του ανέμου, στο ρεύμα του πίδακα, ένα ισχυρό σύστημα ανέμου που πνέει από τα δυτικά προς τα ανατολικά, περίπου πέντε έως επτά μίλια πάνω από την επιφάνεια της Γης. Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό λόγω μιας διαφοράς στη θερμοκρασία μεταξύ του ισημερινού και των πόλων του κόσμου.

Ενώ οι δορυφόροι δεν μπορούν να δουν τις αναταράξεις, μπορούν να δουν τη δομή και το σχήμα του ρεύματος πίδακα, επιτρέποντάς του να αναλυθεί.

Το ραντάρ μπορεί να ανιχνεύσει αναταράξεις από καταιγίδες, αλλά οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα είναι σχεδόν αόρατες και δύσκολο να εντοπιστούν.

Οι πτήσεις με αναταράξεις δεν είναι μόνο άβολες,  αλλά μπορούν επίσης να προκαλέσουν τραυματισμούς σε όσους βρίσκονται στην πτήση. Οι έντονες αναταράξεις είναι πολύ σπάνιες, αλλά οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα μπορεί να εμφανιστούν από το πουθενά, όταν οι επιβάτες δεν είναι δεμένοι με ζώνη.

«Κανείς δεν πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί αεροπλάνο γιατί φοβάται τις αναταράξεις, αλλά είναι λογικό να παραμένετε δεμένοι με τη ζώνη σας κατα τη διάρκεια της πτήσης εκτός κι αν κινείστε, κάτι που κάνουν οι πιλότοι». Είπε ο Γουίλιαμς. «Αυτό είναι σαν εγγύηση πως θα παραμείνετε ασφαλείς ακόμα και στη περίπτωση των χειρότερων αναταράξεων».

Υπάρχουν και οικονομικές συνέπειες. Η αεροπορική βιομηχανία χάνει μεταξύ 150 και 500 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ ετησίως λόγω των επιπτώσεων των αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς στα αεροσκάφη, είπαν οι ερευνητές. Έχει επίσης περιβαλλοντικό κόστος, καθώς οι πιλότοι καίνε περισσότερα καύσιμα αποφεύγοντάς το.