ΑρχικήΠολιτικήΜητσοτάκης: «Η επένδυση στην Παιδεία είναι όρος εθνικής επιβίωσης»

Μητσοτάκης: «Η επένδυση στην Παιδεία είναι όρος εθνικής επιβίωσης»

Ο πρωθυπουργός μιλώντας για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο ξεκίνησε με ευχαριστίες στους καθηγητές που την περίοδο της κρίσης έδειξαν όπως είπε μεγάλη προσαρμοστικότητα και λειτούργησαν όλοι με ζήλο και με ωριμότητα.

Μάλιστα έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

“Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο συμπληρωματικό εργαλείο. Η πανδημία δημιούργησε μια παρακαταθήκη γνώσης αλλά και γνωστικού αντικειμένου πάνω στην οποία πρέπει να  χτίσουμε για να δυναμώσουμε κι άλλο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είτε μιλάμε για την συμπληρωματική επιμόρφωση μαθητών και φοιτητών είτε μιλάμε για την ουσιαστική επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών.”

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι παρά το γεγονός  πως το νομοσχέδιο έχει ένα λιτό τίτλο  αυτός δικαιώνει την ουσία του δηλαδή την αναβάθμιση του  σχολείου.

“Η επίθεση του κορονοϊού καθυστέρησε την εισαγωγή του νομοσχεδίου στη Βουλή. Θυμίζω ότι παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στα τέλη Φεβρουαρίου στο υπουργικό συμβούλιο. Αυτό όμως δεν εμπόδισε ούτε το διάλογο με τους φορείς ούτε την δημόσια διαβούλευση .Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης. Δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος, χωρίς οι αποφάσεις του να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. και δεν υπάρχουν υπεύθυνοι πολίτες χωρίς γνώση και ανοιχτό μυαλό. Κι αυτά τα προσφέρει μόνο ένα σύστημα εκπαίδευσης ανοιχτό για όλους. Ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών και υψηλών απαιτήσεων»

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρωθυπουργός στην ένταξη των αγγλικών ως δεύτερη γλώσσα που θα διδάσκεται στα νηπιαγωγεία λέγοντας ότι είναι αδιανόητο στη σημερινή εποχή να μην θέλουμε την επαφή των μικρών παιδιών με μία ξένη γλώσσα

“Είναι αναγκαία η γνωριμία με ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία, άκουσα διάφορα επιχειρήματα τα οποία στην καλύτερη περίπτωση θα τα χαρακτηρίσω ως παντελώς ανυπόστατα,  ότι η  ικανότητα που μπορούν να έχουν τα ελληνόπουλα για να μαθαίνουν αγγλικά είναι σχέδιο συνωμοσίας του διεθνούς ιμπεριαλισμού ή δεν ξέρω ποιων  συμφερόντων. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να σοβαρευτούμε οι περισσότερες χώρες διδάσκουν δεύτερη ξένη γλώσσα στα παιδιά του νηπιαγωγείου από την ηλικία των τεσσάρων ετών και αυτή είναι και η δικιά μας πρόθεση. Κατά τεκμήριο η επιστημονική κοινότητα αναγνωρίσει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών σε νεαρά ηλικία μπορεί ν να μάθει καλύτερα ξένες γλώσσες.

Οι απόψεις που υποστηρίζουν το αντίθετο είναι μειοψηφικές. Το γνωρίζουν αυτό όσοι έχουν παιδιά και ξέρουν πόσο εύκολο είναι τα παιδιά στην νεαρή ηλικία να αφομοιώσουν δεύτερη και τρίτη γλώσσα.

Η πολιτική της μη εκμάθησης ξένης γλώσσας σε μικρή ηλικία έχει ταξικά χαρακτηριστικά διότι οικογένειες που έχουν οικονομική δυνατότητα θα φροντίσουν να μαθαίνουν τα παιδιά τους  ξένη γλώσσα από μικρότερη ηλικία και έτσι θα  βρίσκονται τα παιδιά που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα σε μειονεκτική θέση όταν θα φτάσουν τα έξι στα στα  εφτά ή στα οκτώ χρόνια” 

Όσον αφορά την επαναφορά της διαγωγής θέμα στο οποίο διαφώνησε έντονα και η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι το σχολείο θα πρέπει να μην περιορίζεται στη μετάδοση μόνο γνώσεων, αλλά και ήθους.

“Ένα σχολείο που διδάσκει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να υπάρξει μηχανισμός αξιολόγησης.  Η διαγωγή μπορεί να έχει περί γραφικό χαρακτήρα να ξεφύγουμε από τις λέξεις κόσμια και κοσμιοτάτη που παραπέμπουν  σε άλλες εποχές.  Το ζητούμενο είναι αν πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση και της συμπεριφοράς των παιδιών στο σχολείο. Κατά την άποψή μας πρέπει να υπάρχει και αυτό υπηρετεί το συγκεκριμένο άρθρο στο νομοσχέδιο για την διαγωγή”.

Γιa τα  πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία ο κ.Μητσοτάκης ανέφερε πως είναι ένας θεσμός που συκοφαντήθηκε πολύ από τον ΣυΡιζΑ καθώς οι εκπρόσωποι του έφτασα στο σημείο να χαρακτηρίσουν τα συγκεκριμένα σχόλια καρκίνωμα στα σπλάχνα της δημόσιας εκπαίδευσης.

“Το πρότυπο σχολείο δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές με ιδιαίτερες δεξιότητες να μπορούν να ανταγωνιστούν με την καλή έννοια άλλα παιδιά με ιδιαίτερες δεξιότητες. Δεν ήταν ένας μηχανισμός παραγωγής ελίτ ή αναπαραγωγής διακρίσεων.

Ήταν ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας που έδινε τη δυνατότητα σε παιδιά από φτωχές οικογένειες να διακρίνονται και να πηγαίνουν σε σχολεία που θα στηρίζουν αυτές τις δεξιότητες τους.

Ρωτώ τους εκπροσώπους της αριστεράς γιατί τα παιδιά αυτά να μην έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ένα πρότυπο σχολείο και γιατί να μην έχουν εξετάσεις για να μπουν σε αυτό το πρότυπο σχολείο για να είναι σε ένα περιβάλλον με παιδιά που έχουν τις ίδιες δυνατότητες. Υπάρχουν χαρισματικά παιδιά στα μαθηματικά στη μουσική στη γυμναστική και οπουδήποτε αλλού. Το χάρισμα αυτό πρέπει να υποστηρίζεται και να καλλιεργείται.
Εκτός εάν η πραγματική ανησυχία είναι η αξιολόγηση διότι ναι στα πρότυπα σχολεία θα υπάρχει αυξημένη αξιολόγηση”.

Ο  πρωθυπουργός ζήτησε να υπάρχει συναίνεση στα θέματα της παιδείας και κάλεσε τον Αλέξη Τσίπρα όταν θα μιλήσει στη Βουλή να αναφερθεί σε 4-5 σημεία του νομοσχεδίου  με τα οποία συμφωνεί  και πάνω στα οποία  μπορεί να γίνει διάλογος. Την ίδια ώρα αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του στο νόμο Διαμαντοπούλου ασκώντας κριτική και στη Νέα Δημοκρατία για τον τρόπο με τον οποίο τον αντιμετώπισε όταν έγινε κυβέρνηση μετά το 2012

“Ο νόμος Διαμαντοπούλου ατόνησε και αποδομήθηκε  και με ευθύνη όλων των παρατάξεων και της δικής μας την οποία δεν την εξαιρώ.
Θέλω συναίνεση στην παιδεία θα ήθελα να δω τον Αλέξη Τσίπρα να έρθει  σε αυτό το βήμα και αντί να ασκεί μόνο κριτική, η  κριτική είναι  καλοδεχούμενη και προφανώς έχουμε διαφορετικές ματιές στο πώς αντιλαμβανόμαστε την παιδεία, να πει ναι υπάρχουν 4-5 σημεία στα οποία συμφωνώ.

Δεν ξέρω αν θα το κάνει θα προσπαθήσω να είμαι εδώ το απόγευμα για να τον ακούσω γιατί για  κάποιο λόγο αποφεύγει τους άλλους αρχηγούς και μιλάει σε χρόνους που δεν είμαστε εδώ οι υπόλοιποι”

Τέλος όσον αφορά στα πανεπιστήμια ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι στις  μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, προστίθενται η τόνωση της εξωστρέφειας, οι όροι για τις μεταγραφές, αλλά και η διαδικασία ανάδειξης των πρυτανικών αρχών. Οι πρυτάνεις θα εκλέγονται για μία θητεία, ενώ θα περιλαμβάνονται σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και η εκλογή τους θα γίνεται με ηλεκτρονική ψηφοφορία. Στις μεταγραφές καθιερώνεται ένα πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο. Για να μεταφερθεί ένας φοιτητής από ένα τμήμα σε ένα άλλο, θα πρέπει η βαθμολογία του να μην υστερεί πολύ από το τμήμα που θα τον αποδεχθεί.