Με το φαινόμενο της απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία ανά την Ευρώπη ασχολείται ο Guardian.
Πριν από έξι χρόνια, όταν οι υπάλληλοι του Calvijn College της Ολλανδίας άρχισαν να εξετάζουν αν θα απαγορεύσουν τα τηλέφωνα από τα σχολεία τους, η ιδέα άφησε μερικούς μαθητές κατάπληκτους. «Μας ρώτησαν αν νομίζουμε ότι ζούμε στο 1800», δήλωσε ο Jan Bakker, πρόεδρος του σχολείου.
Ενώ η πλειονότητα υποστήριξε την ιδέα, περίπου το 20% των γονέων, των καθηγητών και των μαθητών που ερωτήθηκαν ήταν σθεναρά αντίθετοι.
Ορισμένοι γονείς ανησυχούσαν ότι δεν θα μπορούσαν να βρουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ μερικοί εκπαιδευτικοί υποστήριξαν ότι θα ήταν καλύτερο να εντάξουμε τις νέες τεχνολογίες αντί να τις αποφεύγουμε. Παρόλα αυτά, οι υπεύθυνοι του σχολείου προχώρησαν με αυτό το πλάνο.
«Περπατώντας στους διαδρόμους και στην αυλή του σχολείου, έβλεπες ότι όλα τα παιδιά ήταν πάνω από τα smartphones τους. Οι συζητήσεις έλειπαν, τα τραπέζια του πινγκ πονγκ ήταν άδεια», δήλωσε ο Bakker. «Βασικά χάναμε την κοινωνική κουλτούρα», συμπλήρωσε.
Τέσσερα χρόνια αφότου το Calvijn College έγινε ένα από τα πρώτα σχολεία στην Ολλανδία που δεν χρησιμοποιούν smartphone, οι υπεύθυνοι αναφέρουν ότι έχει διαμορφωθεί μια νέα κουλτούρα ενώ όλο και περισσότερα σχολεία στην Ευρώπη ακολουθούν ανάλογα παραδείγματα.
Καθώς οι μαθητές επιστρέφουν στις τάξεις στην ηπειρωτική Ευρώπη, ένας αυξανόμενος αριθμός από αυτούς θα αναγκαστεί να αφήσει στην τσάντα ή στο σπίτι το κινητό τηλέφωνο.
Στη Γαλλία, 200 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δοκιμάζουν την πλήρη απαγόρευση, ενώ τα γαλλόφωνα δημοτικά σχολεία στη Βαλλονία και τις Βρυξέλλες, έχουν προχωρήσει επίσης σε απαγορεύσεις. Στην Ουγγαρία, ένα νέο διάταγμα απαιτεί από τα σχολεία να συλλέγουν τα τηλέφωνα και τις έξυπνες συσκευές των μαθητών στην αρχή της ημέρας.
Η Ιταλία και η Ελλάδα έχουν υιοθετήσει ηπιότερες προσεγγίσεις, επιτρέποντας στους μαθητές να έχουν τα τηλέφωνά τους μαζί τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά απαγορεύοντας τη χρήση τους στις αίθουσες διδασκαλίας, την ώρα του μαθήματος.
Για όσους εργάζονται στο Calvijn College, το ρεύμα της αλλαγής είναι συναρπαστικό, σύμφωνα με τον Guardian. Από τη στιγμή που άρχισαν να απαιτούν από τους μαθητές είτε να αφήνουν τα τηλέφωνά τους στο σπίτι είτε να μην τα χρησιμοποιούν ποτέ όσο βρίσκονται στο σχολείο μίλησαν για μεταμόρφωση στη ζωή της σχολικής κοινότητας.
«Ουσιαστικά ό,τι είχαμε χάσει, το πήραμε πίσω», δήλωσε ο Bakker. «Οι μαθητές πλέον παίζουν και μιλούν μεταξύ τους. Γίνονται λιγότερες διακοπές στα μαθήματα».
Άλλα σχολεία σε όλη τη χώρα άρχισαν να επικοινωνούν, έχοντας περιέργεια για τον αντίκτυπο της απαγόρευσης. Τον Ιανουάριο του 2024, η ολλανδική κυβέρνηση μπήκε στη συζήτηση, προτρέποντας τα σχολεία να απαγορεύσουν τα κινητά τηλέφωνα, τα tablet και τα smartwatches από τις περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας των γυμνασίων σε όλη τη χώρα. Η σύσταση επεκτάθηκε πρόσφατα και στα δημοτικά σχολεία.
Στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ολλανδία ετοιμάζονταν να ακολουθήσουν τις συστάσεις, ερευνητές του Πανεπιστημίου Radboud θέλησαν να εξετάσουν το πριν και το μετά της αλλαγής.
Οι ερευνητές έκαναν δημοσκόπηση σε εκατοντάδες μαθητές και γονείς, καθώς και σε δεκάδες εκπαιδευτικούς, σε δύο σχολεία που σχεδίαζαν την κατάργηση των κινητών τηλεφώνων στους σχολικούς χώρους, ενώ επισκέφθηκαν ξανά τα σχολεία τρεις μήνες μετά την επιβολή της απαγόρευσης.
Περίπου το 20% των μαθητών ανέφεραν ότι ήταν λιγότερο αφηρημένοι, δήλωσε ο Loes Pouwels, ένας από τους ερευνητές, ενώ οι εκπαιδευτικοί σχολίασαν ότι οι μαθητές ήταν πιο προσεκτικοί και συγκεντρωμένοι στο μάθημα.
«Οπότε νομίζω ότι όσον αφορά τη γνωστική λειτουργία, συνολικά ήταν κάτι θετικό». Πολλοί μαθητές ανέφεραν επίσης περισσότερες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στην πραγματική ζωή και ότι η ποιότητα αυτών των αλληλεπιδράσεων είχε βελτιωθεί. Διαπίστωσαν επίσης μείωση του διαδικτυακού εκφοβισμού, καθώς οι μαθητές ήταν περισσότερο χρόνο εκτός σύνδεσης.
Τρεις μήνες μετά την απαγόρευση, περίπου το 40% των μαθητών δήλωσε ότι η απαγόρευση χρήσης των κινητών, τους επέτρεψε να απολαύσουν καλύτερα τα διαλείμματά τους, ενώ το 37% δήλωσε ότι τους έλειπαν τα τηλέφωνά τους. «Αναγκάζομαι να κοινωνικοποιηθώ όταν δεν έχω διάθεση, πράγμα που συμβαίνει συχνά», δήλωσε ένας μαθητής στους ερευνητές. Στο Calvijn College, το προσωπικό δεν έχει καμία αμφιβολία ότι η απαγόρευση ήταν θετική.
«Περάσαμε μια περίοδο που οι άνθρωποι έλεγαν ότι δεν είμαστε ένα σύγχρονο σχολείο, ότι πηγαίνουμε πίσω στο χρόνο», δήλωσε ο Bakker. Σήμερα συμβαίνει το αντίθετο, πρόσθεσε. «Αισθάνομαι επιβεβαίωση ότι ο κόπος που που κάναμε δεν ήταν για το τίποτα».
Πηγή: Guardian