ΑρχικήΟικονομίαΟι φοροελαφρύνσεις, η τρόικα και το θετικό σενάριο για μείωση πλεονασμάτων

Οι φοροελαφρύνσεις, η τρόικα και το θετικό σενάριο για μείωση πλεονασμάτων

Το στοίχημα να πείσει τους δανειστές ότι η Ελλάδα μπορεί να παραγάγει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και το 2019 και το 2020 και παράλληλα να κάνει και φορολογικές ελαφρύνσεις θα έχει αυτή την εβδομάδα το οικονομικό επιτελείο.
Σε μια άτυπη αξιολόγηση ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ- θα βρεθεί στην Αθήνα με αφορμή ένα οικονομικό συνέδριο, αλλά με κύριο στόχο να συζητήσει με τη νέα κυβέρνηση τα σχέδιά της. Περίπου την ίδια αποστολή θα έχει και ο επικεφαλής των ομάδων της Ε.Ε. Ντέκλαν Κοστέλο, αλλά και του ΔΝΤ Πίτερ Ντόλμαν, οι οποίοι θα συναντηθούν με στελέχη του οικονομικού επιτελείου σε πιο τεχνοκρατικό επίπεδο. 
Ο Κ. Ρέγκλινγκ έρχεται στην Ελλάδα ως επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού, που είναι ο μεγαλύτερος δανειστής της Ελλάδας. Πληροφορίες θέλουν τον Γερμανό αξιωματούχο να έρχεται με καλή διάθεση μεν, αλλά με στόχο να ξεκαθαρίσει τα πράγματα, και γι’ αυτό είναι πιθανό να συναντηθεί και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Τούτο με βάση ότι, σύμφωνα με δικούς του υπολογισμούς, αλλά και της Κομισιόν, μετά την υλοποίηση των μέτρων του περασμένου Μαΐου (που ψηφίστηκαν και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από τη Ν.Δ.) υπάρχει μια απόκλιση από τον δημοσιονομικό στόχο του 2019 της τάξης του 1% του ΑΕΠ που θα πρέπει να συζητηθεί και, αν τα νούμερα δεν βγαίνουν, να «διορθωθεί». 
Επίσης, θα πρέπει να συζητηθούν και τα βασικά μέτρα οικονομικής πολιτικής για το 2020: η μείωση του αφορολόγητου που έχει ήδη ψηφιστεί (μόνο από τον ΣΥΡΙΖΑ) και, φυσικά, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα στο πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής της νέας κυβέρνησης. Ολα αυτά θα πρέπει να κοστολογηθούν και να προσαρμοστούν στους δημοσιονομικούς στόχους του 2020 και του 2021.
Το κακό είναι ότι η αναστολή μείωσης του αφορολόγητου για μισθωτούς, συνταξιούχους και κατ’ επάγγελμα αγρότες τον επόμενο χρόνο υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχοντας ως δεδομένο ότι οι δανειστές θα κάνουν αποδεκτό το αίτημα της απελθούσας κυβέρνησης για μείωση των δημοσιονομικών στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 3,5% στο 2,5% του ΑΕΠ με «εγγύηση» 5,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί σε 1% του ΑΕΠ κάθε χρόνο από το 2020 ως το 2022. Ως γνωστόν, όμως, η πρόταση αυτή έχει απορριφθεί διά της πλαγίας οδού με τις δηλώσεις του Κ. Ρέγκλινγκ στο Eurogroup στις 8 του μήνα, όταν ξεκαθάριζε ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της συμφωνίας που έγινε τον Αύγουστο του 2018 με τη λήξη του τρίτου Μνημονίου. Σε πιο πολιτικό επίπεδο, «όχι» στην αλλαγή των δημοσιονομικών στόχων είπε και η Γερμανίδα καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ. 
Επιπλέον, το αφορολόγητο θεωρείται από κοινοτικούς κύκλους όχι μόνο δημοσιονομικό αλλά και διαρθρωτικό μέτρο, αφού με τη μείωση του πλήθους των φορολογουμένων που δεν πληρώνουν φόρο διευρύνεται η φορολογική βάση, δίνοντας δημοσιονομικό χώρο για οριζόντια μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης. 
Πληροφορίες θέλουν το 2019 να κλείνει χωρίς προβλήματα, καθώς θα υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος για την «κάλυψη» των μέτρων του Μαΐου, αλλά και κάποιων πρόσθετων ελαφρύνσεων που θέλει να κάνει η νέα κυβέρνηση, όπως η καθιέρωση συντελεστή ΦΠΑ στο 13% για όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες της εστίασης, αλλά και η βελτίωση της ρύθμισης των 120 δόσεων για οφειλές στην εφορία ως 3.000 ευρώ.
Για το 2020, σε αυτή τη φάση δεν θα υπάρξουν ουσιαστικές συζητήσεις. Οι εκπρόσωποι των θεσμών θα πάρουν τα στοιχεία που θα δώσουν οι ελληνικές αρχές και θα τα κοστολογήσουν.
Το μεγάλο στοίχημα που αναλαμβάνει το οικονομικό επιτελείο είναι να πείσει ότι με τις μειώσεις φόρων του επόμενου χρόνου θα έχουμε επιτάχυνση της ανάπτυξης και ταχύτερη μείωση της ανεργίας, η οποία θα καλύψει τα όποια «κενά» εντοπίζουν οι θεσμοί με βάση τις σημερινές προβλέψεις για ανάπτυξη 2,2%-2,3% του ΑΕΠ το 2020.